Много от двигателите в съвременните автомобили обичат „да ядат“ масло, но едно е, когато агрегатът гълта по-малък от литър на 1500 км пробег и съвсем друго, когато трябва да му се долива непрекъснато. Във втория случай ремонтът най-вероятно е неизбежен, като трябва да се направи незабавно. Затова и експерти посочват, как може да се избегне подобна развръзка.
Ако двигателят има прекомерен апетит за масло, трябва да му се обърне внимание. В противен случай всичко ще завърши с посещение на сервиза и основен ремонт, който не е никак евтин. Затова моторът първо трябва да бъде проверен за течове. Той има много уплътнения, които с времето започват да изпускат. Например, течът от уплътнението на коляновия вал може да увреди ремъците. Решението в случая е замяна на уплътненията.
Има и по-банални случаи – например, маслото може да излиза от лошо завити пробка или филтър, а при турбодвигателите – от тръбите за подаване на масло в турбокомпресора. Тук проблемът се решава лесно – сменят се тръбите, а пробката се затяга както трябва.
Ако разходът на масло не намалява, трябва да се обърне внимание на вентилационната система на картера. Факт е, че по време на работа на двигателя в картера се появява така наречената „маслена мъгла“. Тя е съставена от частици флуид с размер между 1 и 20 микрометра, които се формират, когато при механичната обработка на метал и керамика се прилагат маслени емулсии за охлаждане и мазане.
За да се предотврати навлизането им във във всмукателния колектор с отработените газове, вентилационната система е оборудвана със специална конструкция от мрежи и филтри, които отблъскват маслото, и тези частици се връщат обратно в картера. Проблемите започват, когато цялата тази конструкция е задръстена с отлагания, които стават на смола и газовете, попаднали в картера, нямат къде да отидат. В резултат на това, повишеното налягане изтласква мазнината през уплътненията. Ето защо се препоръчва системата да се почиства на всеки 50 000-60 000 км.
Ако причината за големия разход на масло се дължи на коксуване на двигателя, тогава проблемът може да бъде решен с помощта на специални добавки. Сипани на ранен етап, те могат да изчистят двигателя от натрупващите се отлагания, но това не е напълно сигурно и никой не дава 100% гаранция
При двигатели е с турбокомпресор има вероятност маслото да изтича през уплътненията на ротора. В този случай мазнината може да попадне както на входа, запълвайки буталната част на двигателя, така и на изхода, увреждайки колектора. Този проблем се решава чрез ремонт или подмяна на турбокомпресора. Това е доста скъпо, но много по -евтино от ремонта на целия блок.