Всички шофьори познават аквапланинга и са наясно, че това е една от ситуацията на пътя, която не бива да се подценява. При нея заради много вода и висока скорост гумите не могат да направя добър контакт с настилката и губят сцепление. Понякога това може да бъде избегнато с намаляване на скоростта, но невинаги това помага.
Решението на този проблем вече е факт, благодарение на проекта EasyRain, който създава технология, наречена наречено Digital Aquaplaning Information (DAI). Тя използва 5G-мрежа за прогнозиране, сигнализиране и избягване на попадането в опасна ситуация заради много вода на пътя.
В основата на система е DAI – предсказващ виртуален сензор, който има функция за незабавно активиране на асистент AIS, предотвратяващ аквапланинга. Самата DAI работи със специални алгоритми за прогнозира, които обработват цялата налична информация за динамиката на превозното средства. Системата изчислява корекциите за скоростта и траекторията на автомобила, които трябва да бъдат направени и ги предлага на водача или дори ги внедрява директно в настройките на превозното средство.
Технологията DAI работи на три нива, чиито сигнали се появят на таблото пред шофьора. При първата се появя сигнализация „Внимание! Мокър път!“, която предсказва евентуална опасност и кара човека зад волана да повиши вниманието си.
При второто ниво сигналът вече е „Опасност! Мокър път!“, като при него анализът на информацията от сензорите показва, че водният слой на настилката е значителен. В този случай движението с висока скорост може да предизвика аквапланинг и водачът да загуби контрол. Затова той трябва незабавно да намали скоростта си.
Третият сигнал е „Тревога! Аквапланинг“, като това е и най-високата степен за опасност. В случая гумите не могат да изхвърлят достатъчно вода и бързо губят сцепление. В подобна ситуация DAI незабавно активира асистента AIS и автомобилът сам започва да „работи“ за намаляване на приплъзването на колелата с помощта на системата за контрол на сцеплението.
Новата технология е и крачка към автономното движение, тъй като в днешно време в автомобилите все още няма система, която са е състояние наистина да различава мокри пътни настилки и да избира подходящите характеристики, за да се намери решение проблема.
Сензорът DAI може да бъде интегриран в почти всяко превозно средство, при това като софтуерен компонент, а не като механичен. Благодарение на взаимодействието си с 5G мрежата (и Smart Cities), той също така е директно свързан с други автомобили, към които може да изпраща предупредителен сигнал за мокри пътища, или обратно, да получава предупреждения от тях.
Снимки и видео: EasyRain