fallback

Мит ли кара хората да купуват кросоувъри с AWD?

Защо пълноценните SUV модели няма как да конкурират всъдеходите

Маркетолозите уверяват, че повечето модерни SUV със задвижване на четирите колела не отстъпва по никакъв начин на класическите всъдеходи. Просто шофьорът на 4X4 управлява механично трансмисията, докато при AWD това се прави от електрониката. Така ли е наистина?

Рекламните брошури на производителите твърдят, че електрониката преразпределя въртящия момент в зависимост от условията на пътя. Именно тук е скрита и голямата измама – въртящият момент няма как да бъде приложен там, където няма съпротивление. Представете си, че едното колело виси във въздуха или се намира върху много хлъзгава повърхност. То ще се върти (или плъзга), а другото колело на същата ос ще стои на едно място, въпреки че е поставено върху повърхност с добро сцепление.

В случая всичко е свързано с диференциала – той изравнява въртящите моменти. При колелото, което се върти безпомощно във въздуха, няма съпротивление, така че няма и момент. Същият - равен на нула, ще бъде и моментът на другото колело. И за да се излезе от подобна ситуация, има нужда от блокировка на диференциала, независимо дали той е между двете оси, или между колелата.

При всъдеходите това се извършва механично, докато при кросоувърите подобна система обикновено липсва. Те получават по-евтина и по-опростена електронна „брава“, като тук вече има не блокировка на диференциала, а имитация на това действие. Тази „блокировка“ идва от система за контрол на сцеплението и така се забавя въртящото се колело, като по този начин се създава изкуствено съпротивление. Въртящият момент се увеличава, диференциалът изравнява момента между колелата (или осите) и колата продължава да се движи.

Кросоувър с подобна система за задвижване на четирите колела, разбира се, се чувства по-добре извън пътя в сравнение с версията с предно предаване, но все пак не успява да се представи като пълноценен всъдеход. Понякога обаче тези автомобили дори струват по-скъпо, да не говорим, че при постоянното им използване за офроуд накладките и дисковете се износват по-интензивно.

Затова, може да се каже, че модерните SUV дори с 4х4 не са подходящи за каране по тежки терени. Електронното „заключване“ не е пълноценен заместител на механичното предаване при всъдехода, а само него по-евтина и по-малко издръжлива алтернатива.

fallback
  • #4
    анонимен ( преди 2 години )
    Производителите вече избягват да слагат класическа система 4x4 при автомобилите защото повечето хора днес не умеят да управляват такава машина и това ще носи допълнителни загуби при обслужването на счупени гаранционни автомобили. Най проблемни са механичните блокажи на диференциалите особено при съвременните автомобили които имат голяма мощност и голям въртящ момент. Класическото 4х4 и блокажите се ползват само при хлъзгав терен, ниска скорост и движение в права линия.
  • #3
    112 ( преди 2 години )
    Колко правописни грешки има в статията, Петър Захариев да вземе да я редактира че си няма идея колко се излага ...
  • #2
    До 1 ( преди 2 години )
    Почти точно, само с тази разлика че СУВ-а не гори колкото кола, управлението не е същото, както и риска от преобръщане е увеличен драстично.
  • #1
    Анонимен ( преди 2 години )
    Е едва ли има някой, който да си представя, че един СУВ има проходимостта и издръжливостта на джип с рама, цели мостове, понижаващи предавки и механични блокажи на диференциалите. Но истината е, че на повечето хора изброените неща не са им необходими. За да се придвижваш уверено през зимата и да можеш да стигнеш по някой нормален черен път до вилата възможностите на СУВ са предостатъчни. Като обаче получаваш и плюсове, като това, че автомобилът ти гори като кола и се управлява също толкова лесн
fallback
Последни