fallback

Как политиката направи електромобилите по-лоши

Половината компании се отказват от постоянните магнити заради Китай. От BMW до Tesla: кой какви мотори ползва?

Създаването на по-леки и по-ефективни електромобили е ключово за успеха на електрическата революция в транспорта. Но всъщност технологията на електромоторите в последните няколко години се развива в обратната посока - към по-ниска ефективност и по-високо тегло. И причината за това не е в някакви технологични пречки, а в геополитиката.      Неодим, най-ценният метал за производство на електромотори с постоянен магнит. Цената му се удвои за последната година

Най-ефективните електромотори, с които разполага автомобилната индустрия, са тези с постоянни магнити. Но те се правят от т. нар. редки земни (или редкоземни) елементи, огромната част от които идва от Китай. На няколко пъти в последните години китайското правителство се опита да регулира износа им, давайки предимство на собствените си производители и тласкайки спекулативно цените нагоре. Това подтикна много производители - всъщност точно  половината - да се откажат от редките земни елементи и да започнат да разработват други технологии.             Разликата обаче е съществена. Електромоторите, които ползват редки земни елементи като неодим и диспрозий, имат постоянно магнитно поле, задвижващо ротора. Електромоторите без постоянен магнит, като например индукционните мотори, се налага да използват електрически ток, минаващ през медна намотка, за да създадат магнитно поле и да задвижат ротора. Това е доста по-евтина за производство технология, но също така е и по-неефективна. Електромобили, снабдени с такива мотори, ще потребяват повече енергия и ще се нуждаят от по-големи - и съответно по-скъпи и тежки - батерии.        Сателитна снимка на добивния комплекс Байан Обо във Вътрешна Монголия. Добивът на редки земни метали е силно замърсяващ околната среда        Противно на името си, редките земни елементи всъщност не са особено редки - някои от тях, например церият, са дори по-разпространени в земната кора от медта. Но добивът им е трудоемък и силно замърсяващ, поради което повечето развити държави са се оказали от него и днес близо 90% от добиваните количества идват от Китай, и по-точно от провинция Вътрешна Монголия.

Редките земни елементи са група от 17 много сходни на вид сребристобели метали - 15-те от групата на лантаноидите (с атомни числа от 57 до 71), и също скандий (21) и итрий (39), които обичайно се откриват в същите руди като лантаноидите. Тези 17 метала имат много близки химични свойства, но силно се отличават по електричните и магнитните си свойства. Това ги прави незаменими в най-различни индустрии - от зъбни коронки до лазери, от светодиодни крушки до спектрографи, от луминесцентна боя до харддискове и така нататък.      Оксиди на няколко редки земни елементи: гадолиний, празеодим, церий, самарий, лантан и неодим         Въпреки това много производители са склонни да предприемат такава стъпка, за да се предпазят от непредсказуемите промени в цените и намесите на китайското правителство. Първата такава бе през 2010, когато Пекин заплаши да спре експорта заради търговски спор с Япония, и предизвика рекордни поскъпвания. "Компаниите, които са инвестирали стотици милиони за разработване на нови продукти, не биха искали да сложат всичките си яйца в една кошница - китайската кошница", коментира Мъри Едингтън, експерт в консултантската компания Drive System Design, пред агенция Reuters.

Цените на неодимовия оксид, ключова суровина за електромоторите, се удвоиха за последните девет месеца. Неодимът има необикновено силни магнитни свойства. Електромоторът в един типичен електромобил обикновено съдържа около 3 килограма от метала. Но дори 250 грама са достатъчни да задържат във въздуха стотина килограма стомана. Търсенето през миналата година надхвърли 6600 тона, въпреки пандемията и блокираните за месеци производства. Според канадската Adamas Intelligence пазарът за редки земни елементи ще се увеличи четири пъти в близкото десетилетие, до близо 16 милиарда долара годишно.        От BMW до Tesla: кой какви мотори ползва (ГАЛЕРИЯ):

fallback
  • #24
    Jay ( преди 3 години )
    До #5:Стига с тия български фантастики! Тази кола е само блян и цифри на хартия, подобно на Transtar Dagger и Devel Sixteen. Copy Paste на Lamborghini(отвън) и до там. Сега ако си пиар на фирмата те разбирам. Няма как нашите "гении" да сътворят подобна технология!
  • #23
    hahahah ( преди 3 години )
    пускат двигателя на задния мост да бута колата а с предния произвеждат ток...... хахахах не могат я запря тоя колица....
  • #22
    анонимен ( преди 3 години )
    камила" Някъде шайбови телефони и уокмени да виждаш? Имаш ли идея колко зарядни се монтират всеки ден на фирми и частни домове у нас? Кой ще ти ги купува тея изкопаеми брички, дето се държат на мокета и инсталацията? Дето немат живи конструктори? Кой ще купува гориво по 5 кинта литъра, след готвения въглероден (карбонов) данък в целия ЕС като лобистка икономическа защита на региона. Айде малко да помислиме
  • #21
    до 16 ( преди 3 години )
    Така приказваха кочияшите някога, и свещолеярите, и зареждачите на газовите лампи, и даже авера, дето държеше видеотека преди 20 години. И до един сега са тип "излъганата
  • #20
    Геополитик ( преди 3 години )
    До 12: присещаш ме за двата глиста, дето излезли от г.зa и синът вика: тате бе, гледай какъв чист въздух, какво синьо небе, защо ще се връщаме в тоя *** г.з ?!? Баща му посочил кафявата зловонна дупка и издекламирал: Синее! Родината, синее!" :D Старите хора са казали: на човек лесно можеш да му вземеш, трудно можеш да му дадеш. Нашия ще си живурка в кoчината, ще си хвърля бoклука през прозореца и ще мрънка и смърди в коментарите. Лошо няма! Лошото е като не знаеш откъде ти идва ;)
  • #19
    анонимен ( преди 3 години )
    Спокойно, скоро ще дадем за проучване на някоя псевдо канадска добивна компания някоя площ в Родопите, ще открием редки земни елементи, ще изкарамя някой и друг лев, ще подарим рак на местното население и ще си бием шута.
  • #18
    Цацар Гешев ( преди 3 години )
    Екологията на електромобилите е като българските "патреоте". Всичко е само на приказки и в тях вярват само неграмотните баламурници.
  • #17
    Megan rules ( преди 3 години )
    Рено отново са на върха!
  • #16
    анонимен ( преди 3 години )
    За масови могат да станат масови, въпроса е че ще отнеме време. Ако в ЕС забаранят ДВГ през 2035, не може да очакваш да са станали наистина масови преди 45-та година. Дори по-скоро към 50-та година можем да очакваме едни около 80% електрички
  • #15
    анонимен ( преди 3 години )
    Електрическите автомобили няма да станат масови. Няма как да стане. Направете си една елементарна сметка. Какви количества ресурси са необходими и по колко милиона автомобила трябва да произвеждат всяка година? Ами зарядните? Ами инфраструктурата? Ами това електричество от къде ще дойде? Нали ще спираме централите на въглища и се отказваме от атомната енергия. Както и да го смятаме сметките не излизат! И няма да излязат никога. Защото планът е съвсем друг!
fallback
Последни