fallback

Как политиката направи електромобилите по-лоши

Половината компании се отказват от постоянните магнити заради Китай. От BMW до Tesla: кой какви мотори ползва?

Създаването на по-леки и по-ефективни електромобили е ключово за успеха на електрическата революция в транспорта. Но всъщност технологията на електромоторите в последните няколко години се развива в обратната посока - към по-ниска ефективност и по-високо тегло. И причината за това не е в някакви технологични пречки, а в геополитиката.      Неодим, най-ценният метал за производство на електромотори с постоянен магнит. Цената му се удвои за последната година

Най-ефективните електромотори, с които разполага автомобилната индустрия, са тези с постоянни магнити. Но те се правят от т. нар. редки земни (или редкоземни) елементи, огромната част от които идва от Китай. На няколко пъти в последните години китайското правителство се опита да регулира износа им, давайки предимство на собствените си производители и тласкайки спекулативно цените нагоре. Това подтикна много производители - всъщност точно  половината - да се откажат от редките земни елементи и да започнат да разработват други технологии.             Разликата обаче е съществена. Електромоторите, които ползват редки земни елементи като неодим и диспрозий, имат постоянно магнитно поле, задвижващо ротора. Електромоторите без постоянен магнит, като например индукционните мотори, се налага да използват електрически ток, минаващ през медна намотка, за да създадат магнитно поле и да задвижат ротора. Това е доста по-евтина за производство технология, но също така е и по-неефективна. Електромобили, снабдени с такива мотори, ще потребяват повече енергия и ще се нуждаят от по-големи - и съответно по-скъпи и тежки - батерии.        Сателитна снимка на добивния комплекс Байан Обо във Вътрешна Монголия. Добивът на редки земни метали е силно замърсяващ околната среда        Противно на името си, редките земни елементи всъщност не са особено редки - някои от тях, например церият, са дори по-разпространени в земната кора от медта. Но добивът им е трудоемък и силно замърсяващ, поради което повечето развити държави са се оказали от него и днес близо 90% от добиваните количества идват от Китай, и по-точно от провинция Вътрешна Монголия.

Редките земни елементи са група от 17 много сходни на вид сребристобели метали - 15-те от групата на лантаноидите (с атомни числа от 57 до 71), и също скандий (21) и итрий (39), които обичайно се откриват в същите руди като лантаноидите. Тези 17 метала имат много близки химични свойства, но силно се отличават по електричните и магнитните си свойства. Това ги прави незаменими в най-различни индустрии - от зъбни коронки до лазери, от светодиодни крушки до спектрографи, от луминесцентна боя до харддискове и така нататък.      Оксиди на няколко редки земни елементи: гадолиний, празеодим, церий, самарий, лантан и неодим         Въпреки това много производители са склонни да предприемат такава стъпка, за да се предпазят от непредсказуемите промени в цените и намесите на китайското правителство. Първата такава бе през 2010, когато Пекин заплаши да спре експорта заради търговски спор с Япония, и предизвика рекордни поскъпвания. "Компаниите, които са инвестирали стотици милиони за разработване на нови продукти, не биха искали да сложат всичките си яйца в една кошница - китайската кошница", коментира Мъри Едингтън, експерт в консултантската компания Drive System Design, пред агенция Reuters.

Цените на неодимовия оксид, ключова суровина за електромоторите, се удвоиха за последните девет месеца. Неодимът има необикновено силни магнитни свойства. Електромоторът в един типичен електромобил обикновено съдържа около 3 килограма от метала. Но дори 250 грама са достатъчни да задържат във въздуха стотина килограма стомана. Търсенето през миналата година надхвърли 6600 тона, въпреки пандемията и блокираните за месеци производства. Според канадската Adamas Intelligence пазарът за редки земни елементи ще се увеличи четири пъти в близкото десетилетие, до близо 16 милиарда долара годишно.        От BMW до Tesla: кой какви мотори ползва (ГАЛЕРИЯ):

fallback
  • #14
    ASD ( преди 3 години )
    От отдавна има двигатели с генератор на една ос, които захранва роторните намотки. Тези модели постояннотокови двигатели НЕ СЕ НУЖДАЯТ от редкоземни елементи за магнити и са също така високо ефективни. Странно е наистина калко бавно навлизат отдавна открити конструкции и технологии в автомобилния секто.
  • #13
    анонимен ( преди 3 години )
    Разиграват си театъра за да печелят време докато решат човешкия проблем. В момента в света се движат над 1 милиард леки автомобили. Нали не сте толкова наивни да си мислите че те ще бъдат заменени на 100% от електрически. Това практически е невъзможно и никога няма да стане. Затова и планът е съвсем друг. Докато ви баламасоват със модерни технологии и приказки за светлото бъдеще ще ликвидират 90% от населението по косвени начини. Без конвенционална война.
  • #12
    до 10 ( преди 3 години )
    Твоето състояние се лекува, за щастие. Куриозното е, че пак става с препарати на литиева основа :D
  • #11
    анонимен ( преди 3 години )
    9, сега няма напредък в рециклирането на батериите от телефоните или всички други малки такива, които се използват ежедневно, а те не са от вчера или днеса от 20+ г. Тесла са на пазара от 10+ г и там напредък няма в тази насока точно заштото е енергоемко и ни най-малко екологично и .. неефктивно. Така че,това твоето е като надеждата за евтин ток и ел. коли по 2 за лев...
  • #10
    Геополитик ( преди 3 години )
    АЕЦ, ВЕИ и коли на ток - тишина, хлад, скорост, чистота - РАЙ! И богатство: БГ ток, парите за петрол - в джоба. 5 бона на човек на месец и си гледай кефа \:D/ Искаш 8стин леа и да мачкаш скоростния лост и амбреажа или Jaguar i-Pace с къща и солари? + Мадама 60/90. Давай си парите за тунджа и после питай къде са
  • #9
    анонимен ( преди 3 години )
    Решението е рециклиране на негодните вече батерии. До колкото ми е известно засега това не е много рентабилно и ефективно, но за след 10-20 години и там ще има сериозен напредък.
  • #8
    анонимен ( преди 3 години )
    Bmw са намерили някакъв компромис, евала. Иначе да сме си честни, на колко хора всъщост наистина им пука за екологията. Стига замърсяването да не е при нас нямаме грижи. Те хората в София (и не само) не биха се отказали от старите си таратйки без катализатори за да имат по чист въздух за тях и тяхните деца, а за в Китай че някакъв токсичен отпад замърсява земята пак хич не им дреме. Нали трябва всичко да е на далавера и на нас да ни е сега угодно. Другите и бъдещите генерации да си се оправят
  • #7
    анонимен ( преди 3 години )
    Значи заменяме "мръсното" помапане на петрол с още по мръсното добиване на педки метали. Бягат от зависимиостта от арабите и Русия, но се натрисат на Китай и Америка!?, където също нищо добре не чака никой. Енергията от вятър и слънце не достига, АЕЦ били мръсни, затова - айде пак въглища?! И после зелените говорят за Екология? Е нама такъв ценизъм и двуличие, за който плащат както винаги "простосмъртните".
  • #6
    Ахмед Мерчев ( преди 3 години )
    Вместо един голям електромотор се използват няколко по-малки, които се управляват индивидуално (всеки от отделен мотор-контролер) според нуждите, което значително увеличава възможностите и ефективността на колата във всички нейни режими и скорости на движение, като ефективността достига до 97%.
  • #5
    Ахмед Мерчев ( преди 3 години )
    ALIENO ARCANUM се задвижва от иновативна ALIENO direct drive електрическа задвижваща система, реализирана с от 3 (при версията RP2) до 6 (при версията RP5) електромотори на всяко колело поотделно. Общо от 12 електромотора (при версията RP2) до 24 електромотора (при версията RP5). Електромоторите са свързани помежду си с обща свързваща ос, за предаване на движението към съответното колело чрез полуоска.
fallback
Последни