Mazda можеше да е просто един от многото автомобилни производители, ако две неща не бяха направени особено известна компания - MX-5 от една страна и, разбира се роторният двигател, от друга. Макар този тип моторизация да не е измислен в Хирошима, това е компанията която е направила изобретението на Феликс Ванкел толкова популярно по цял свят.
Компанията купува лиценза от NSU през 1961 година и тогавашният президент на компанията Кеничи Ямамото, заедно с екипа си започва да елиминира слабостите на този тип двигател с типичните за японците усърдие и прилежност. Редица проблеми и дефекти са отстранени, като Mazda успява да направи двигателя плавен и с подобрена стабилност.
За вече 60 години, откакто марката започва да използва технологията, са произведени почти 2 милиона бройки роторни двигатели. Макар последният екземпляр с такова задвижване - РХ-8, да слиза от поточните линии през 2012 година, в Хирошима и до днес се асемблират по-стари типове ванкелови агрегати (като например за RX-7). Този тип мотор ще има и бъдеще в проектите на японците, макар и като т. нар. "рейндж екстендър", с който електрическия МХ-30 ще се опита да постига по-голям пробег от следващата година.
Дотогава, нека хвърлим един поглед на 10 от най-важните коли на Mazda с роторни двигатели:
10-те най-важни модела на Mazda с ванкелов двигател (ГАЛЕРИЯ)
С впечатляващия силует на спортна кола, станал възможен благодарение на компактния ванкелов двигател, Mazda RX-7 дава началото на уникална успешна история през лятото на 1978 г. Почти половин милион бройки от първото поколение са лансирани на пазара, което го прави най-мащабно произвежданият автомобил с роторен двигател за всички времена.
С RX-7, Mazda също така слага край на политиката си да предлага ванкелов двигател за всякакви модели. Близо 900 000 машини с роторен агрегат са продадени до средата на 70-те години на миналия век, преди първата петролна криза да сложи край на този успех. Новата спортна кола, специално конструирана около компактния си агрегат, се продава в САЩ по-добре от визуално сходното Porsche 924, заради по-добрата си цена. Тук трябва да вметнем, че японците стартират проекта си преди германският модел да се появи на пазара.
Дългият 4,29 метра RX-7 използва по-ефективен и доработен ванкелов мотор, като благодарение и на теглото си от едва 1045 кг, постига максимална мощност от 105 к.с. (115 от 1981 г.), като развива над 200 км/ч и ускорява от 0 до 100 за 8,9 сек.
Любопитното е, че Феликс Ванкел получава един от първите произведени екземпляри Mazda RX-7.