fallback

Климатик или отворен прозорец – кога разходът е по-малък?

Експеримент с два коренно различни автомобила показва интересни резултати

Летният период е труден за шофьорите заради знойните жеги навън. Ако автомобилът е паркиран на слънце, температурата в купето със сигурност ще достигне до 60 градуса по Целзий. А в такива условия пътуването е невъзможно. Дори колата да е била на сянка, пак в салона ще бъде топло. И затова е измислен климатика.

Климатичната система в автомобила предпазна шофьорите и пътниците от задуха и топлината в купето. Тя обаче трябва да се използва внимателно, тъй като има опасност от щети върху здравето на возещите се. Има и алтернативен начин за охлаждане на вътрешността на автомобила – отваряне на прозорците, например. Тогава възниква и спор между шофьорите за това, при кой от двата начина разходът на гориво е по-голям.

За да се стигне до верен отговор, бе направен експеримент, в който участват два напълно различни автомобила. Първият е Volkswagen Touareg, оборудван с 3,0-литров дизелов двигател, като той се изправя срещу KIA Picanto, която разчита на 1,2-литров бензинов мотор. Температурата навън надхвърля 30 градуса, като двете машини първо се движат по извънградски път.

При първото изпитание прозорците на двете коли са напълно затворени, а климатикът е изключен. Малката KIA постига разход от 5,2 л/100 км, докато нейният германски съперник е по-икономичен – 4,6 л/100. Това звучи изненадващо заради разликата в размерите на двата модела, но е напълно логично, тъй като дизелът определено харчи по-малко. Разликата в консумацията обаче е малка, така че за да се спасите от жегата, можете да изберете която искате от двете коли, без да се притеснявате от разхода.

Второто състезание повтаря първото като скорост, но прозорците вече са отворени. В резултат от това разходът на Picanto се увеличава до 5,6 л/100 км, а този на Touareg – до 5,2 л/100. Резултат показва, че хечбекът харчи с 0,4 л/100 повече, а кросоувърът – с 0,6 л/100 км. А това означава, че аеродинамиката на корейския модел е по-добра.

Третата надпревара се провежда със затворени прозорци и включен климатик. В резултат Volkswagen показа среден разход от 5 л/100 км, а KIA Picanto – 5,7 л/100 км. Увеличението при кросоувъра е 0,4 литра, а на съперника му – 0,5 литра.

Авторите на експеримента посочват няколко извода от резултатите. Основният е, че SUV с дизелов двигател използва по-малко гориво, когато климатикът е включен, отколкото когато прозорците са отворени. Дори малката KIA Picanto, която работи на бензин, се случва същото. Разбира се, разликата в консумацията е малка, така че, която и от двете опции да бъде избрана, разходът на гориво няма да е притеснителен.

fallback
  • #23
    анонимен ( преди 1 година )
    Къде е тоя Туарег с такъв разход ? Хахаха
  • #22
    кик ( преди 2 години )
    Тука само икономисти пишат, ходете пеша, най евтино е.
  • #21
    Димитър ( преди 2 години )
    Лъжат!
  • #20
    СИМЕОН ( преди 2 години )
    Вие нормални ли сте, как ще гори туарега толкова. Моя с каравана и полу ремарке закачено за караваната зимата ми гори 2.2 лятото пада. Ако ги откача падам под литър.
  • #19
    анонимен ( преди 2 години )
    Това колко харчи Туарега не е въпросът. Аз с новия Пасат при около 80 се движа с около 3,2-3,6/100, каквото е извънградското по нормалните държави. Това няма отношение към въпроса, че на климатроник излиза по евтино от отворен прозорец. При магистрално, предимството на климатроника е още по осезаемо, отколкото с отворени прозорци
  • #18
    Орел ( преди 2 години )
    Мале разбирачи то се изреждат видовете двигатели то кой какво знае дали е по въпроса се тая разбирачи яко
  • #17
    Dedal ( преди 2 години )
    Аз веднъж бутах Туарег. Ами какво да ви кажа и на бутане гори 10
  • #16
    Koncho ( преди 2 години )
    Най-малоумната статия, 12г. За даскало я е писал
  • #15
    Българина ( преди 2 години )
    Това платена реклама на Туарег ли е?Бил харчил 5л/100км, СМЯХ!
  • #14
    анонимен ( преди 2 години )
    Според мен всичко това е една удобна измишльотина /да не кажа лъжа/
fallback
Последни