fallback

Ето защо колите ни не могат да се зареждат от Слънцето

Енергията от звездата стига една Tesla да се движи постоянно със 100 км/ч без друго зареждане. Но само на теория

Защо колите ни не се зареждат от слънцето? Това е много логичен въпрос: нашата звезда осигурява на планетата неограничена и напълно незамърсяваща околната ни среда енергия - и ще продължи да го прави поне още 50 милиарда години. Но въпреки това всички автомобилни производители в момента работят или върху електромобили с батерии, зареждащи се от електрическата мрежа, или върху водородни горивни клетки. Защо всички пренебрегват най-щедрия източник на енергия, с който разполага Земята?        Tokai Challenger, който спечели голямото състезание за соларни автомобили през 2009 с изминати 2998 км със средна скорост 100.5 км/ч. Но трудно бихте го нарекли практичен семеен автомобил          Всъщност има много добра причина, както обяснява Джейсън Фенске, популярният създател на влога Engeneering Explained, в последното си видео. Просто няма как сметката със слънчевата енергия да излезе.

На теория нещата могат да звучат и доста атрактивно. Ако вземем средното количество енергия, което получава Земята от Слънцето, и я разделим на площта, се получават около 1.36 киловата на квадратен метър. Това значи, че автомобил с размерите на Tesla Model 3 би получавал 12 киловата - напълно достатъчно, за да се движи с около 100 км/м, без никога да се налага да го зареждате.

Но в реалния свят има и други фактори. Първо, Слънцето грее само денем, при ясно време, и пикът в греенето продължава само няколко часа по пладне. Второ, от цялата енергия, получавана от Земята, голяма част се отразява или поглъща от атмосферата, и само около 55% достигат до повърхността. А има и чисто технологични препятствия. Първо, колата няма как цялата да се състои от соларни панели - тя трябва да има прозорци, номера, светлини и така нататък. И второ, дори фотоволтаичният панел да работи с максималната теоретично възможна ефективност, пак ще е в състояние да превръща в електричество не повече от 33.7% от уловената слънчева енергия. Добавете към това и загубите при зареждане на батериите и от КПД на електромотора, което далеч не е 100%, и остава твърде скромно количество енергия. По сметките на Фенске то би стигнало колата да се движи с едва 18 км/ч, и то без да се отчита енергията, нужна за ускоряване след спиране.       Холандската Lightyear One, чието производство трябва да започне тази година, има 5 кв. метра фотоволтаични панели, способни да добавят към 50-65 км пробег за един ден на слънце. Но основната енергия в батерията все пак идва от електрическата мрежа        Естествено, получваната от Слънцето енергия би могла да се акумулира и докато автомобилът не се движи. Но няма да е особено бързо - за зареждането на една 75-киловатчасова батерия като при стандартната Tesla Model 3 ще са нужни към 200 часа, или над осем дни. И то при съвършените соларни панели и при перфектно време.

fallback
  • #7
    анонимен ( преди 3 години )
    Ако за един ден на слънце осигурява 50-60 км пробег е перфектна за ежедневна градско. Може и да не ти се наложи въобще да я зареждаш или много рядко.
  • #6
    До 4 ( преди 3 години )
    Практически дори и 100 вата на кв. м. няма. Евентуално с ясен ден през лятото около обед може и над 100 вата, но усреднено за деня си надолу. 200 вата е само твърде оптимистична теория.
  • #5
    RD ( преди 3 години )
    Повечето коли се използват максимум час на ден. Ако са на открит паркинг може да излезе сметката да караш безплатно до работата. А за две седмици на морето ще се напълни и за обратния път. Не е толкова безсмислено.
  • #4
    До 2 ( преди 3 години )
    По-скоро са около 200 вата на квадратен метър. Можеш да видиш мощността и размерите на всеки един фотоволтаик
  • #3
    анонимен ( преди 3 години )
    Може да върши работа на покрива на един автобус, фургон или ремаркето на камион, но минусът е че за два дена ще има КПД от 10% заради натрупания прахоляк
  • #2
    анонимен ( преди 3 години )
    Твърде много сте изписали за едното нищо. Всеки ще ви каже, че реално 1 кв.м. фотоволтаик ще ви даде около 100 вата. С други думи, може да си мечтаете дори за 1 кв от една кола. Слънцето ще ви стига само за климатика и музиката, а когато паркирате, ще може да зареди батерията за кратко пътуване. Пак не е малко, стига да имате евтини и леки фотоволтаици, за да ви излезе сметката.
  • #1
    анонимен ( преди 3 години )
    "ще продължи да го прави поне още 50 милиарда години" - махнете едната нула
fallback
Последни