fallback

Ето защо колите ни не могат да се зареждат от Слънцето

Енергията от звездата стига една Tesla да се движи постоянно със 100 км/ч без друго зареждане. Но само на теория

Защо колите ни не се зареждат от слънцето? Това е много логичен въпрос: нашата звезда осигурява на планетата неограничена и напълно незамърсяваща околната ни среда енергия - и ще продължи да го прави поне още 50 милиарда години. Но въпреки това всички автомобилни производители в момента работят или върху електромобили с батерии, зареждащи се от електрическата мрежа, или върху водородни горивни клетки. Защо всички пренебрегват най-щедрия източник на енергия, с който разполага Земята?        Tokai Challenger, който спечели голямото състезание за соларни автомобили през 2009 с изминати 2998 км със средна скорост 100.5 км/ч. Но трудно бихте го нарекли практичен семеен автомобил          Всъщност има много добра причина, както обяснява Джейсън Фенске, популярният създател на влога Engeneering Explained, в последното си видео. Просто няма как сметката със слънчевата енергия да излезе.

На теория нещата могат да звучат и доста атрактивно. Ако вземем средното количество енергия, което получава Земята от Слънцето, и я разделим на площта, се получават около 1.36 киловата на квадратен метър. Това значи, че автомобил с размерите на Tesla Model 3 би получавал 12 киловата - напълно достатъчно, за да се движи с около 100 км/м, без никога да се налага да го зареждате.

Но в реалния свят има и други фактори. Първо, Слънцето грее само денем, при ясно време, и пикът в греенето продължава само няколко часа по пладне. Второ, от цялата енергия, получавана от Земята, голяма част се отразява или поглъща от атмосферата, и само около 55% достигат до повърхността. А има и чисто технологични препятствия. Първо, колата няма как цялата да се състои от соларни панели - тя трябва да има прозорци, номера, светлини и така нататък. И второ, дори фотоволтаичният панел да работи с максималната теоретично възможна ефективност, пак ще е в състояние да превръща в електричество не повече от 33.7% от уловената слънчева енергия. Добавете към това и загубите при зареждане на батериите и от КПД на електромотора, което далеч не е 100%, и остава твърде скромно количество енергия. По сметките на Фенске то би стигнало колата да се движи с едва 18 км/ч, и то без да се отчита енергията, нужна за ускоряване след спиране.       Холандската Lightyear One, чието производство трябва да започне тази година, има 5 кв. метра фотоволтаични панели, способни да добавят към 50-65 км пробег за един ден на слънце. Но основната енергия в батерията все пак идва от електрическата мрежа        Естествено, получваната от Слънцето енергия би могла да се акумулира и докато автомобилът не се движи. Но няма да е особено бързо - за зареждането на една 75-киловатчасова батерия като при стандартната Tesla Model 3 ще са нужни към 200 часа, или над осем дни. И то при съвършените соларни панели и при перфектно време.

fallback
  • #17
    Всъщност ... ( преди 2 години )
    слънцето праща енергия за задвижване на милиарди и милиарди коли! Друг е въпросът за съвременните възможности за добиване и най-вече съхранение на тази енергия ...
  • #16
    Тпци ( преди 2 години )
    Не може ли да ходите пеша
  • #15
    GEORGE ( преди 2 години )
    Слънцето е силно в Африка,ами в Аляска какво правим а?Другото което е ,че за да се произведе една литиево полимерна батерия замръсява повече околната среда отколкото един дизелов агрегат за целия си жизнен цикъл.
  • #14
    Fury ( преди 2 години )
    Изобщо не е безмислено! Средно път до работа в голям град 5-7 км. Сутрин и вечер, през останалото време е на огрят от слънцето паркинг. Абсолютно без пари!
  • #13
    TSLA ( преди 2 години )
    Като спреш на Gridserve електростанция в UK, виждаш 36 колонки по 90 и 350 киловата, 100% фотоволтаичен ток и балансът се осигурява от 5 мегаватчаса батерия на място. Цялото това удоволствие дава хиляда сто седемдесет и пет км заряд В МИНУТА. Всичко може, друзя, само гащите през главата не може. Със сигурност НЕ става с мрънкане. Колата е онова животно, дето се кара 2 часа в деноношие и виси паркирано 22. 50 км на ден само от висене - дюшеш
  • #12
    анонимен ( преди 2 години )
    За да може автомобилите да се движат чрез слънцето трябва първо - да се подобри технологията на слънчевите панели и второ - да се изчистят ел колите от ненужни глупости.
  • #11
    анонимен ( преди 2 години )
    Технологията на слънчевите панели все още е много стара и дървена. На практика, това са електроди и проводници, плюс някаква течност и най-важното - тъмен цвят. Най-голямо значение за ефективността има именно черният цвят, тъй като отдолу имаме елементарна парна технология с ниско КПД - загряване на течност и превръщането и в електричество. Как очаквате с технология на сто години да задвижваме съвременни коли със средно шестнайсет компютъра, климатик и тон електроника?
  • #10
    анонимен ( преди 2 години )
    Защо автомобилът трябва да клечи цяла седмица на слънце и да става по-скъп и по-тежък, като може да си стои на закрито и 1 път в седмицата да отиде на супърчарджър за 1 час и да зареди догоре, при положение, че енергията пак идва от соларна станция? Или, още по-добре, от панелите на покрива директно в гаража?
  • #9
    Селянин ( преди 2 години )
    Големият проблем на слънцето е, че е без пари.
  • #8
    анонимен ( преди 2 години )
    Именно затова ще си караме на бензин нафта и газ още много години. Електрическите коли няма да станат масови докато не се измислят по ефективни, евтини и леки батерии.
fallback
Последни