Може ли интернет-експлозията от преди около двадесет години да показва как ще бъдат възприети електрическите автомобили? Според главния кореспондент на BBC за околната среда - Джъстин Роулат, отговорът е да.
„Случващото се в автомобилната индустрия не е просто промяна в потребителското търсене, а технологична революция. Изглежда повечето производители споделят това мнение и затова бързо се насочват към EV-модели. Това ускорява смъртта на двигателя с вътрешното горене, като някои компании вече се отказват от него“, пише в анализа си Роулат.
Експертът посочва и конкретни примери - General Motors обяви, че ще премине изцяло на електромобили до 2035 г., а Ford планира всички превозни средства, продавани в Европа, ще бъдат електрически до 2030 г. Volkswagen вече обяви, че 70% от продажбите ще бъдат на коли на ток през 2030 г., докато Jaguar смята да се откаже от двигателите с вътрешно горене през 2025 г. Lotus ще стори същото през 2028 г., а Volvo – през 2030 г.
„Има основателна причина за масовия отлив от бензиновите двигатели. Въпреки общия спад на продажбите на автомобили с 1/5 по време на пандемията, резултатите на електромобилите на пазара са се увеличи през 2020 г. с 43% - до 3,2 млн бройки“, посочва експертът.
Роулат припомня, как през 1995 година около 16 млн. души ползваха интернет. Техният брой през 2011 година вече е 513 млн, а в наши дни – 3 млрд. Това увеличение се дължи основно на по-ниските цените, които направиха компютърния хардуер по-достъпен. Същото в момента се отнася и за електрическите коли – доскоро те бяха прекалено скъпи заради високите цени на батериите, но това вече се променя.
„Преди 10 години един киловат/час на батерията струваше 1000 долара, сега е 1000 долара. Прогнозите в момента са, че до 4 години броят на продажбите на електромобили ще се увеличи с 20%, а до 2030 г. - с 40%. Оттам-нататък – през следващите 10 години, както може да се очаква, всеки нов автомобил в продажба, на практика, ще бъде електрически. Ни сме в зората на еволюцията на ЕV, но съвсем скоро тя ще разкрие пълната си сила“, категоричен е експертът по околна среда на BBC.