fallback

Електромобилите повтарят интернет-бума от преди 20 години

Колите на ток ще превземат индустрията по-бързо от очакваното, категоричен е експерт от BBC

Може ли интернет-експлозията от преди около двадесет години да показва как ще бъдат възприети електрическите автомобили? Според главния кореспондент на BBC за околната среда - Джъстин Роулат, отговорът е да.

„Случващото се в автомобилната индустрия не е просто промяна в потребителското търсене, а технологична революция. Изглежда повечето производители споделят това мнение и затова бързо се насочват към EV-модели. Това ускорява смъртта на двигателя с вътрешното горене, като някои компании вече се отказват от него“, пише в анализа си Роулат.

Експертът посочва и конкретни примери - General Motors обяви, че ще премине изцяло на електромобили до 2035 г., а Ford планира всички превозни средства, продавани в Европа, ще бъдат електрически до 2030 г. Volkswagen вече обяви, че 70% от продажбите ще бъдат на коли на ток през 2030 г., докато Jaguar смята да се откаже от двигателите с вътрешно горене през 2025 г. Lotus ще стори същото през 2028 г., а Volvo – през 2030 г.

„Има основателна причина за масовия отлив от бензиновите двигатели. Въпреки общия спад на продажбите на автомобили с 1/5 по време на пандемията, резултатите на електромобилите на пазара са се увеличи през 2020 г. с 43% - до 3,2 млн бройки“, посочва експертът.

Роулат припомня, как през 1995 година около 16 млн. души ползваха интернет. Техният брой през 2011 година вече е 513 млн, а в наши дни – 3 млрд. Това увеличение се дължи основно на по-ниските цените, които направиха компютърния хардуер по-достъпен. Същото в момента се отнася и за електрическите коли – доскоро те бяха прекалено скъпи заради високите цени на батериите, но това вече се променя.

„Преди 10 години един киловат/час на батерията струваше 1000 долара, сега е 1000 долара. Прогнозите в момента са, че до 4 години броят на продажбите на електромобили ще се увеличи с 20%, а до 2030 г. - с 40%. Оттам-нататък – през следващите 10 години, както може да се очаква, всеки нов автомобил в продажба, на практика, ще бъде електрически. Ни сме в зората на еволюцията на ЕV, но съвсем скоро тя ще разкрие пълната си сила“, категоричен е експертът по околна среда на BBC.

fallback
  • #27
    ллл ( преди 3 години )
    Преди 10 години един киловат/час на батерията струваше 1000 долара, сега е 1000 долара.
  • #26
    Гост ( преди 3 години )
    Ами ходи да живееш в Китай. Всъщност китайците нямат нефт, но имат доста от суровините за батерии. На къде върви света е доста трудно да се каже, но щом много ги разбирате нещата, какво има да се коментира?!
  • #25
    До 24 ( преди 3 години )
    Изобщо не виждате на къде върви света. - в момента в Китай ври и кипи от електроавтомобили, над 500 компании разработват електроавтомобили. Цените там вече са станали по-ниски от тези на бензиновите, въпрос на време е да залеят световния пазар.
  • #24
    Гост ( преди 3 години )
    10-годишна електричка ще е с батерия за смяна. Нова батерия струва поне 20 000 лева на умряла електричка от класа на Лийф. Драмата тепърва предстои.
  • #23
    анонимен ( преди 3 години )
    Щем-не щем, това е бъдещето. На колите с ДВГ им е изпята песента в ЕС. В останалия свят ще си ги карат още много дълго, ама ние сме богати. Вече почти няма разлика в цените на електрическите и ДВГ колите (не защото електрическите са поевтинели). Остава и да станем достатъчно богати, че да можем да си ги позволим. Аз не виждам някаква драма, след 10 години ще има втора употреба по 10 хил. лв. Само дано ги направят да се зареждат бързо и да стигат надалече.
  • #22
    Гост ( преди 3 години )
    #20 тези изтъркани лафове си ги разправяйте в кръчмата. Поне да си беше направил труда да прочетеш, че не ДВГ, а електричките са по-старата технология, т.е. те са телефоните с шайби. Ама не знам кой ви плаща да тролите такива смехории и лъжи.
  • #21
    Гост ( преди 3 години )
    #19, ти този ток в джоба си ли ще го държиш? Или викаш всяка страна има кобалт и литий и си прави батериите. Наивността е за децата, явно си недорасъл да разбереш, че няма кой да те остави независим.
  • #20
    Гост ( преди 3 години )
    #18, я ни кажи защо купуват тогава електрички? Сигурно милеят за чистотата на въздуха горките? Само да те светна, че коли у нас над 100 бона няма на физически лица, а всичко е на фирми, където има още една дузина коли с ДВГ, пък ти си фантазирай глупости. И не, не съм карал електричка и нямам намерение да карам такъв ***, облъчващ с ЕМП от стотици хиляди ватове на една педя от мен.
  • #19
    анонимен ( преди 3 години )
    При колите ще стане като със смартфоните, след 10 години никой няма да иска телефон с копчета, тоест ДВГ. Ще продължат да ги карат естествено, но ще бъдат на доизживяване.
  • #18
    До Гост ( преди 3 години )
    Купували електрически коли, защото не плащали данъци и паркирали безплатно?! Разликата в цената все още е такава, че и 100 години да не плаща данък и да паркира безплатно пак няма да я избие. И това добавено към икономията от гориво. Хората, които дават 80-100000 лева за кола не се притесняват, че ще платят 200 или 300 лева данък. Или че ще пуснат смс за 2 лева. Да гледаш на нещата от различни гледни точки май не ти е сила. А ти въобще карал ли си електрическа кола?
fallback
Последни