fallback

За какво още помага спирането с помощта на двигателя?

Този метод е полезен не само за намаляване на скоростта, но решава и други проблеми

Спирането с помощта на двигателя е разпространено сред шофьорите, като ефективността му е доказано отдавна. То се използва, за да не бъде натоварвана спирачната система, ако тя, по някаква причина, откаже. Има обаче и още няколко полезни хитрости, които този метод позволява да бъдат реализирани.

По време на курсовете много от младите шофьори научават как да спират с двигателя по време на движение, но заради липсата на опит често се боят да използват този подход. Те правят и други грешки, като движение по инерция на неутрална предавка, мислейки си, че по този начин пестят гориво.

Първо, това не е никак безопасно, тъй като понякога ситуацията на пътя се променя мигновено и включването на скорост отнема драгоценна секунда. И през това време изключеният от скорост автомобил вече е напуснал безопасната си траектория.

Второ – движението на неутрална скорост не икономисва чак толкова гориво, колкото някой си мисли. Работата е там, че при подобно положение на скоростната кутия, двигателят продължава да си работи и да харчи бензин.

Ако обаче, движейки се на скорост, педалът на газта бъде отпуснат, без да се изключва предавката, подаването на гориво спира и моторът действително работи на по-ниски обороти. Икономията на гориво е по-малка, но я има. Освен това, автомобилът е готов за непредвидени ситуации – шофьорът дава газ, ако се наложи, горивото попада в цилиндрите и може да бъде извършена нужната маневра, за да се избегне опасна ситуация.

Спирането с помощта на двигателя помага и за охлаждането на силовия агрегат, ако в системата, отговаряща за това, е възникнал някакъв проблем. При движение в сериозно задръстване се случва шофьорът да се измъкне, но да види, че стрелката на температурата влиза в червената зона. Първата мисъл на водача е са спре и да разбере какъв е проблемът, но това може и да не се прави.

В подобни случаи е по-добре да се ускори, а след това, без да се изключва предавката, да се махне крака от педала на газта (разбира се, ако пътя е свободен). Подаването на гориво в горивната камера се прекратява, а притокът на въздух изстудява пространството под капака, радиатора и самия двигател. В същото време охлаждащата течност продължава да циркулира в системата, тъй като трансмисията все още е свързана с двигателя. Следователно, коляновият вал, ремъците, генераторът и помпата, отговаряща за работата на охлаждащата система, продължават да работят.

fallback
  • #27
    Купи-чупи-хвърли... ( преди 3 години )
    До #21 в началото на 90-те на миналият век с опел кадет на газ карайки от Варна до близко село на около 30км през Аспаруховия мост в посока Бургас и обратно и в двете посоки по надолнищата минавах около 12-15км на посока по инерция с изгасен двигател за икономия-имаше наистина РЕАЛЕН ефект/с 10лв карах цяла седмица,а после заради ръждата го смених с дизел и спрях да рискувам с гасенето на двигателя в движение и минаването същите километри както преди ми стана 20-30лв.Ех какъв ефтинджос беше )))
  • #26
    анонимен ( преди 3 години )
    Аз карам без газ и като изкачвам баири, че да ми прекъсва подаването на гориво. Даже и като изпреварвам, ама тогава си махам крака от спирачката.Такъв метод има смисъл при спускане по много стръмни наклони, за да се предотврати ускоряването на колата и да се намали натискането на спирачки. Например ако се спуска Шипка е добре да се включи на трета и да си махнеш крака от газта.
  • #25
    Габдулла ( преди 3 години )
    Спирането с двигателя има един съществен недостатък. Малцина го знаят. При принудителен празен ход няма горене и между сегментите и каналите от хонинга не минават изгорели газове. Те обират това масло, което не могат сегментите. Ето за това моторът *** ударно масло. Бензиновите само пушат, но се случва дизеловите да се изфорсират от маслото.
  • #24
    Аз мисля, ( преди 3 години )
    Че статията не е лоша за новобранци шофьори но и да има кой да ги понаучи.
  • #23
    Оцко ( преди 3 години )
    За тия, които спорят за икономията на горивото.. При по-новите автомобили икономията по време на движение на скорост е почти ПЪЛНА. Инерционните сили задвижват елементите на кутията, а кутията на двигателя и не се впръсква почти нищо в цилиндрите! А относто дали вреди това на двигателя, зависи изцяло от теб, понеже за да спреш със скоростите, трябва да знаеш как да го направиш! Следене на оборотите, сваляне на предавките последователно, иначе ако вкараш от 5-та, на 3(или надолу), тогава лошо!
  • #22
    Отегчен ( преди 3 години )
    Баси малоумната статия
  • #21
    Карач ( преди 3 години )
    По тЪпо нещо свързано с автомобилите не бях чел. Значи карането по инерция дава икономия, защото ако караш по инерция по няколко пъти на ден по няколкостотин метра, за 30 дни ще ти икономиса около 20/30лв гориво и колата няма как да си излезе от траекторията си ако шофьора не я вкара в друга траектория. А за спирането с помоща на двигателя, неможеш да спреш колата в пълен покой пък и ти трябва много разстояние ако караш бързо, това се прави ако имаш проблем със спитачите.
  • #20
    анонимен ( преди 3 години )
    Аз спирам със спирачки, но винаги се движа на скорост- преди 30 години като стигнем надолнището и бащата имаше цял ритуал- засилва , пуска по инерция , гаси двигатяля , беше изчислил до колко да ускори, за да може да изкачи следващия баир без да пали и чак след още километър и половина "мушва" 4-та и щастлив че е спестил 150мл бензин.
  • #19
    Wolfi ( преди 3 години )
    Тоя петърчо е мека китка и явно е карал само автомати и сега се прави на умен писна ми от драскачи да разбирам 95набор еАз съм карал глоксове на лада и знам кое е празен ход и спускане под наклон по инерция и спиране и баща ми ме учил. Зависи от скоростта с която се движиш как спираш. Ако си с 120 и трябва да спреш на нула естествено ще спреш и на скорости ***
  • #18
    Kutzi ( преди 3 години )
    Има много предимства този вид спиране. Охлаждането наистина е много по-бързо ако се кара така по нанадолнище. Някои коли (поне тази, която карам със сигурност) спира притока на гориво в режим на моторна спирачка. Има нещо много по-съществено, което някои колеги са го споменали под една или друга форма - отнемането на газта прехвърля по-голяма част от тежестта на колата върху предните гуми (говорим за коли с предно предаване) от обичайното, с което създават по-голям контакт на гумите с асфалта.
fallback
Последни