Малко модели в историята на автомобила могат да се похвалят с дълголетието на УАЗ-452. Дебютирал за пръв път през 1965, той се произвежда от Уляновския автомобилен завод и до ден-днешен, 56 години по-късно (макар вече да се нарича УАЗ СГР). През тези десетилетия машината, наричана по народному "Буханка" (самун), се е доказала като непретенциозно и лесно за ремонт превозно средство.
Само че непретенциозността в последните години явно се простира и върху производствения процес, ако се съди по едно видео, което обиколи руските социални мрежи през последния месец. В него собственик на чисто нова "Буханка", производство 2021, с потрес установява, че подът на автомобила под килима всъщност представлява... дебело парче най-обикновен шпертплат. Материалът няма дори намек за хидроизолация и вероятно ще започне да гние при първото навлажняване. На всичкото отгоре в завода явно не са сколасали да го изрежат точно по размерите, затова отстрани е уплътнен с дървени летвички с най-разнообразни размери.
"И това е през третото хилядолетие в страната, която се кани да пуска в производство летящи автомобили", казва вбесеният собственик на машината.
Примери за крещящо нисък контрол върху качеството при УАЗ се появяват все по-често. Преди няколко години руски влогъри с потрес показаха току-що слязла от конвейра "Буханка" с катастрофално качество на сглобки и заварки, при която разсеян работник дори бе забравил един електрод да виси залепен на тавана - а след него бояджията съвестно го бе боядисал заедно с остатъка от купето.
Неотдавна компанията УАЗ обяви, че занапред основен технически и развоен партньор ще й бъде японската Isuzu.