fallback

Най-после: батерията с твърд електролит е факт

Учени от Харвард патентоват технологията, която може да преобрази електромобила

Най-важната задача по пътя към електрическата революция най-после изглежда решена: учени от Харвардския университет обявиха официално в авторитетното издание Nature, че са създали работеща батерия с твърд електролит, годна за промишлено производство.        Ли Шин, асоцииран професор по химия на материалите в Харвардския университет          Подобна батерия от години се смята за Светия граал в областта на енергийните технологии. Тя е много по-лека от сегашните литиево-йонни батерии с течен електролит, има по-висока енергийна плътност и може да се зарежда със значително по-висока скорост. Освен това ще струва по-евтино, защото влаганите в нея материали са по-малко.

Но има и един непреодолим до момента проблем: батериите с твърд електролит са много по-склонни към образуване на т. нар. дендрити - нещо като сталактити от атоми, проточващи се от катода към анода. Когато двата полюса се свържат по този начин, се получава късо съединение и батерията най-често се замозапалва.       Предимствата на батерията на Ли пред нормалната литиево-йонна: образуването на дендрити е прекъснато от средния слой и не може да предизвика късо съединение и самозапалване        Сега обаче Ли Шин, професор по химия на материалите от Харвард, и екипът му са разработили нов тип батерия с твърд електролит, при който дендритите не са проблем. Тя може да бъде зареждана и разреждана минимум 10 000 пъти, без да загуби капацитет, което покрива напълно жизнения цикъл на един електромобил. Времето за пълно зареждане на такава батерия е 10-20 минути. В момента текат патентни процедури, а акселераторът към университета и Харвардският фонд за решения за климата вече са осигурили допълнително финансиране за прехода към промишлено производство.

Решението на Ли, както обяснява The Harvard Gazette, силно напомня на сандвич с много слоеве. Първо идва хлябът - литиево-металният анод. После идва марулята - предпазен слой от графит. После - доматите, тоест първият тип твърд електролит. И накрая - шунката, вторият тип електролит. След тях отново идва първият електролит, слой графит и накрая - катодът.              Двата твърди електролита са с различен състав - първият е Li5.5PS4.5Cl1.5, наричан за удобство LPSCI, а вторият - Li10Ge1P2S12 (LGPS). Първият слой позволява ефективно движение на литиевите йони, но е податлив на дендрити. Вторият обаче ги спира напълно, и така предпазва батерията от късо съединение. "Доказахме, че батерията с твърд електролит може да е фундаментално различна от тези с течен", обяснява Ли. Според професора все още има някои практически въпроси за решаване, преди технологията да влезе в серийно производство, но те са напълно преодолими. 

 

fallback
  • #12
    Пожарникаря ( преди 3 години )
    А бе ще има фойерверки по пътищата, ама нейсе!
  • #11
    анонимен ( преди 3 години )
    Бе, тя Тойота, и топлата вода откри....
  • #10
    Швабен зи каскен ( преди 3 години )
    До питащите за Тойота - Тойота откри LGPS електролита през 2011 - това е първия твърд електролит с по-висока йонна проводимост от течните при стайна температура. За който се интересува да потърси в гугъл на "A lithium superionic conductor".
  • #9
    анонимен ( преди 3 години )
    Вечните батерии за измислени много отдавна. Има атомни батерии които с едно зареждане издържат над 30 години. Просто устроени са и супер надеждни. Но понеже всички се страхуват от радиацията затова такива батерии не се ползват за цивилни цели в ежедневието. Прочетете малко за атомните батерии да видите колко много всъщност сме напреднали в технологиите. Но за това не се говори. Атомната енергия се превърна в тема табу последните години. Хората са наплашени. И това е умишлено.
  • #8
    shvaben ( преди 3 години )
    Сега очаквам патента да бъде купен от Saudi Aramco, BP, Exxon Mobil, Texaco, Lukoil или някоя от другите големи петролни компании, след което да обявят че технологията няма да е готова за промишлено производство в следващите 10-тина години.
  • #7
    RD ( преди 3 години )
    Много се смеят на Тринтирито, ама той е един от малкото трезво мислещи тук!
  • #6
    Тинтири-минтири ( преди 3 години )
    Това че са извадили някакъв патент не значи, че ще стигне до серийно производство някога. В самата статия си пише, че още има проблеми и че "изглежда" решена. Такива новини четем по 5 на ден. Усвоили са едни пари хората, ще им налеят и още - да са живи и здрави
  • #5
    до 3 ( преди 3 години )
    Зависи от какво е електролитът :) тук става дума за метални съединения с висока плътност. Но ако е от бохемски кристал, може и така да стане
  • #4
    анонимен ( преди 3 години )
    До 1Това какво общо има със статията?
  • #3
    Джо ( преди 3 години )
    Твърдия електролит има един основен недостатък -чуплив еПървата бг дупка по пътя и тоя електролит става на сол
fallback
Последни