Новите екологични стандарти принуждават производителите да променят своите двигатели и съответно да намаляват техния жизнен цикъл. Внедряването на сложни технологии за контрол на замърсяването променя налага проектирането на нови мотори, които се задържат все по-малко време в производство. В миналото обаче нещата стояха много по-различно, тъй като имаше цели семейства задвижващи агрегати, произвежда в продължения на десетилетия.
Това означава, че използваните в наши дни двигатели, особено бензиновите, са сравнително нови. Те са на не повече от 10-12 години, като са много по-ефективни и по-икономични от старите мотори. Все пак, на пазара все още има някои ветерани, които се появиха преди 20 и повече години. Ето и най-популярните от тях
Renault 1.5 dCi
Кодовото име на този двигател е K9, но всички го познаваме като 1.5 dCi. Той се появи през 2001 г. на второто поколение Clio и постепенно беше разпространен на много модели от алианса Renault-Nissan. Моторът се среща при автомобили от различни класове, като се предлага в няколко нива на мощност. Дизеловият агрегат успя да покрие стандарта Euro-6, но най-вероятно ще отпадне от гамата при въвеждането на новия Euro-7.
Самият двигател е част от семейството K, чието начало датира още от средата на 90-те години на миналия век. То даде начало на няколко различни серии 4-цилиндрови двигатели - както дизелови, така и бензинови. Само 1,5-литровият мотор със система Common rail обаче има толкова дълга кариера.
Fiat 1.2 FIRE
Официално известното семейство двигатели FIRE двигатели приключи кариерата си през 2020 година. Тогава последните бройки от мотора 1.2 бяха монтирани на Fiat Panda и 500, както и на Lancia Ypsilon, след което бяха заменени от новия 1.0 Firefly с мека хибридна технология. Версията LPG обаче все още се предлага за тези модели, което удължава и присъствието на двигателя на пазара.
Серията FIRE се появява за първи път през 1985 година. Нейният живот започва с 1,0-литров двигател, монтиран първо на модела Autobianchi Y10, а след това и на Fiat Uno, на първата Panda, както и на и техните наследници. Моторът е с едноточковото впръскване (и след това многоточково) излиза през 1993 година, като се предлага с 8 и 16 клапана с мощност до 86 к.с. Версията на газ (LPG) развива 69 к.с.
От този серия е и моторът с обем 1,4 литра, който също все още се произвежда, като той дебютира през 2003 година на Fiat Punto и Lancia Ypsilon II. След това двигателя се поставя и на модели от по-висок клас.
Mazda L
Японската компания е сред малкото производители, които все още продължава да развива атмосферните си двигатели и не е преминала изцяло на турбомотори (изключение правят моделите MPS, които обаче вече не се произвеждат). Серията L се появи през 2001 година, като тя представлява еволюция на предишната серия F с чугунен блок и алуминиеви цилиндри (4 на брой). Работният обем на двигателите е между 1,8 и 2,5 литра, като в семейството влизат и 2,3-литровите мотор с турбо, използвани при Mazda3 и Mazda6 MPS.
Двигателите от серията L се предлагат за цялата моделна гама на японския производител, в това число и за пикапите. Сега те са с обем 2,0 и и 2,5 литра, като се поставят на седаните и кросоувърите на Mazda.