fallback

Защо производителите ограничават скоростта точно на 180 км/ч?

Вероятно и други големи компании скоро ще последват примера на Volvo и Renault

Само преди дни Renault също обяви, че ще ограничи максималната скорост на своите автомобили на 180 км/ч, като по този начин френският производител последва примера на Volvo, който направи същото още през 2019 година. Ограничението ще влезе в сила през 2022 година със следващия Megane-E.

Защо обаче е избрана точно тази стойност, след като и без това скоростта по пътищата в повечето държави е ограничена на 130 км/ч? Това наистина ли е революция или просто в Renault търсят рекламен ефект? И какво точно ще промени това за шофьорите? На тези въпроси се опитват да отговорят колегите ни от изданието Motor1.

Контекст на изявлението

Първо, нека вземем контекста на изявлението на Renault. Откъде идва това съобщение, в което се говори за намаляване на скоростта на френската марка? То беше обявено на Общото събрание на френската група, като е част от новия стратегическа план, наречен Renaulution (комбинацията от думите „Renault“ и „Revolution“). Негов автор е новият шеф на френския производител Лука де Мео.

Италианецът е маркетингов гений, който възроди Seat и пусна новата марка Cupra, а сега трябва да измъкне Renault от трудната ситуация. Именно той обясни, че решението за ограничение на максималната скорост на 180 км/ч би помогнало за намаляване на инцидентите по пътищата. Това беше и основният аргумент на Volvo, обявен през 2019 година.

Защо хората се страхуват от змии и паяци, но не и от скоростта?

„Шофьорите просто не осъзнават опасността от скоростта“, категоричен беше един от главните експерти по безопасността във Volvo - Ян Иварсон. Това му изявление от 2019 година, когато шведите намалиха максималната скорост на колите си. Тогава той каза още: „Хората се страхуват от паяци и змии, но не обръщат внимание на други опасни неща в живота им. Скоростта също е сред тях. Хората обаче надценяват способностите си и се опитват да адаптират скоростта към заобикалящата ги среда, като често карат твърде бързо. Наш дълг е да ги накараме да разберат, че това е много опасно".

Във Volvo явно са готови да поемат подобна отговорност и имат аргументи за това. И с типичната си скандинавска скромност главният изпълнителен директор на компанията Хакан Самуелсон изтъква още един сериозен аргумент в полза на това решение: „Дори само един спасен живот е напълно достатъчен, за да успее тази инициатива“.

Психологически ефект

Ясно е, че шофьорите, пътуващи със скорост от 180 км/ч, са малцинство. Затова и подобно решение по-скоро създава психологически ефект в главите на клиентите, отколкото е реален ограничител. С него Renault по-скоро си прави реклама, като се доближава до Volvo, чиито автомобили отдавна са се превърнали в еталон за безопасност.

Освен това, намаляването на скоростта помага и на околната среда, защото при по-бавно шофиране автомобилът харчи по-малко гориво и отделя по-ниски вредни емисии. А в наши дни екологичните аргументи са много важни за много хора, така че маркетинговият гений на Лука де Мео трябва да бъде признат, въпреки че подобно решение определено е авторитарно.

Какво значение има това за шофьорите?

На практика - никакво. Ако спазвате ограничения на скоростта, вие ще карате максимум със 130 км/ч, дори вашата кола да може да вдигне 180, 250 или 300 км/ч. От друга страна, решението на Renault е предвестник на голямата промяна, която настъпва в автомобилната индустрия, а именно - навлизането на електрическите коли. Повечето от тях са известни с по-ниската си максималната скорост, която е около 180 км/ч.

Защо обаче точно 180 км/ч, а не направо 130? Отговорът е прост - Renault не продава коли само във Франция. Сред трите най-важни и най-големи пазари за марката е Германия, където все още има участъци от магистралите без ограничения на скоростта. И избирайки 180 км/ч французите донякъде показват и внимание към германските си клиенти.

Ще има ли и други производители?

„Трябва ли производителите да бъдат задължени на инсталират в автомобилите си нови системи, които да променят поведението на водача, като се борят срещу шофирането с превишена скорост, отвличането на вниманието или карането сред употреба на алкохол? Нямаме категоричен отговор на този въпрос, но сме готови да поемем ролята на пионери в тази област", заяви още преди две години шефът на Volvo.

Шведите вече направиха стъпка в тази посока и бяха последвани от Renault. Дали ще има и други? Със сигурност, въпросът е колко време ще им отнеме, за да се престрашат...

fallback
  • #15
    RD ( преди 3 години )
    Аз не поглеждам към скоростомера, защото ме разсейва. Има по-важни неща за наблюдаване. Да не би като тичам или карам колело да се ориентирам по скоростта?
  • #14
    анонимен ( преди 3 години )
    нека га направят обвързано с GPS-a - отиваш на писта и отключваш по-висока скорост
  • #13
    Сашо ( преди 3 години )
    Напълно съм за, даже трябва да го направят 160км и навсякъде камери за средна скорост, че бг *** докато не го натиснат на врата и не му бръкнат в джоба е безсмъртен, велик и ненаказуем!
  • #12
    анонимен ( преди 3 години )
    Ограниченията на скоростта се слагат най-вече с цел събиране на пари!
  • #11
    анонимен ( преди 3 години )
    9 - Ограничениятя по свтета, нямат нищо общо с екология, ама нищо Тях ги е имало преди Грета и останалите зелени. И ако си мислиш, че липста на ограничния или 130 оказват някакво влияние си в ужасна заблуда. Масовия трафик в БГ по магистрала се движи 120, в Германия около 140-150, Там където има ограничение из Европа са +1-20. Мислиш ли, че 5% които карат по бързо влияят с нещо? В Германия мериха и казаха че и да сложат 130 - ефекта е 0 (нула), нито като СО2, нито като шум.
  • #10
    До долния ( преди 3 години )
    за това ли в Германия, дето няма ограничения, екологията е на светлинни години от нашенската?
  • #9
    анонимен ( преди 3 години )
    Ограничения има и с цел екология, това 140 почти никъде го няма и е по-малко дори до 110 има.
  • #8
    Производители ли!? ( преди 3 години )
    Волво се превърна в обикновен китайски дериват, на когото ползват само миналата слава и емблемата, докато на перачницата рено и емблемата-минджа не става за нищо!
  • #7
    TSLA ( преди 3 години )
    Предимство на ДВГ? Този човек пак е некомпетентен. Няма такова нещо като технологично предимство на бутална техника (2500 чарка с 1000 точки на тpueне) пред електромагнитна техника (2 чарка: статор и ротор, силови полета без тpueне). Макс. скорост при колите на ток е функция от липсата на скоростна кутия, не на ДВГ ;) Обаче не при всички: Model 3/Y Base: 225 км/ч, Model 3/Y Performance: 261 km/ч, Model S Plaid: 322 км/ч, Roadster II: 410 км/ч
  • #6
    ааа ( преди 3 години )
    тея френски *** ги купуват само защото са евтини. Рено и Дачия, абсолютни каруци. На външен вид са ОК, спор няма.
fallback
Последни