Европейската програма за оценка на нови автомобили Euro NCAP се старае да провежда честни изпитания за безопасност на моделите. Организацията дори промени самите краш-тестове, като вече значителна роля при тях играят електронните система за безопасност. Идеята на експертите от Euro NCAP е да се отчита значимостта на тези технологии и това да влиза в оценката.
Както е известно, максималната оценка за безопасност е 5 звезди, но при новите условия няма как да бъдат съпоставени сегашните автомобили и тези отпреди 10 и повече години. По-рано дори бюджетните модели сравнително леко получаваха 5 звезди, но сега не се оценява само безопасността на пътниците, но и работата на електронните система за безопасност, които не се поставят на много модели.
Ето един пример, който дава независимият експерт по безопасност на автомобилите Майк Резефорд. "Euro NCAP даде 5 звезди на Ford Fiesta от 2000 и 2010 година, но през 2021 година с две звезди е оценена Dacia Sandero. Това трябва ли да означава, че 10-годишната Fiesta е по-безопасна от нова автомобили", категоричен е Резефорд.
Той коментира и останалите автомобили, които бяха тествани от организацията по-рано този месец. Три от тях бяха на VW Group - Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq и Cupra Formentor, а четвъртият е Polestar 2. Средно всеки от тях събира по малко над 80% в ключовите тестове - защита на възрастните пасажери, защита на децата, както и защита на пешеходците и велосипедистите. На тези изпитания Dacia Sandero и Dacia Logan получават 60%, но не взимат 4 звезди, както е по старите правила, а само две.
"Ако се считат процентите, получени при тестовете да сблъсък, защо тогава Euro NCAP не постъпи логично и не даде на VW, Skoda, Cupra и Polestar по четири звезди, а на двата модела на Dacia - по три?", недоумява Резефорд.
В отговор на неговото запитвате от Euro NCAP обясняват, че "нещата са малко по-сложни и затова оценката може да бъде завишена или намалена съгласно новите правила". Затова и експертът е категоричен, че клиентите вече трябва да обръщат внимание не на броя звезди, поставяни от организацията, а да разглеждат картинките, на които са обозначени травмите, получавани от пътниците, както и опасните за ударените пешеходци участъци от предния капак.
Снимка и видео: Euro NCAP