В историята на автомобилите има много двигатели, които са получили високи оценки през годините и са се доказали. Някои от тях са близки до съвършенството, като отдавна са се превърнали в легенди, така че изборът на 10 от тях е много труден.
И все пак има мотори, които са повлияли не само на развитието на техниката, но и на социалната среда. Поне на това мнение са колегите ни от изданието "За Рульом", които събраха 10-те най-знаменити и най-важни за автомобилната индустрия двигатели на едно място. Ето кои са те:
10-те двигатели, които преобърнаха автомобилния свят (ГАЛЕРИЯ):
Това е изключителният случай, в който една компания се асоциира с един двигател. Разбира се, Mazda не измисля роторния мотор (известен и като Ванкелов), но именно японската компания не се отказва от него, както правят много други през 70-те години на миналия век. Тогава светът попада в петролна криза и големите компании се отказват от разработката на такива мотори. Първият роторен двигател на Mazda носи индекс 13B и се появява на сериен автомобил през 1975 година. Тогава едва ли някой е предполагал, че той ще се задържи в производство над 30 години.
Това обаче се случва, а самият мотор става проводник на много нови технологии. Сред тях са променливи фази на пълненето, електронно впръскване на горивото и турбокомпресор. В крайна сметка мощността на двигателя може да бъде от 100 к.с. при обикновен пикап до 280 к.с. при представителен модел.
Недостатъците - повишен разход на гориво и горене на масло, се компенсират със скромно тегло, нисък център на тежестта и сподобност на мотора да се развърта до над 10 000 об/мин. Благодарение на мотора 13B, купето Mazda RX-7 дълго време доминира в американските шампионати за туристически автомоблили.