В шедьовъра на Ремарк "Трима другари", приятелите Роберт, Ото и Готфрид имаха автомобил, кръстен "Карл": отчайваща на вид съборетина, под чиято външност се криеше състезателен компресорен мотор. Карл беше в състояние да натрие носа на всеки баровец с лъскава лимузина, който го погледне презрително.
Подобен автомобил имаше по съветско време и КГБ. Само че не за да си прави майтап с парвенютата, разбира се. Волга ГАЗ-23 има доста по-зловещо предназначение. Тя е една от най-редките, и в същото време най-тайнствената машина на съветската автоиндустрия. Колегите от руското издание "За Рульом" наскоро тестваха една съвършено реставрирана версия и ни дадоха повод да ви разкажем историята на този много специален автомобил.
Тайните на най-секретната Волга (ГАЛЕРИЯ):
Задачата е дадена на конструкторите през 1959, след излизането на "партийната" лимузина Чайка ГАЗ-13. За онова време "чайката", въоръжена с V8, е забележително бърза кола. Ускорява от 0 до 100 км/ч за... 18 секунди. От днешна гледна точка това е смешно, разбира се - най-окаяната базова версия на някоя малолитражка е способна на същото. Но в края на 50-те в Съветския съюз няма друг автомобил с такава динамика. Затова и репресивният апарат решава да използва двигателя за свои цели - най-вече, за да могат охранителните волги, съпровождащи висшите партийци в чайките, да поддържат темпото им при нужда. Но също и за да се държат под контрол всякакви западни автомобили - дипломатически и други - движещи се по онова време из Съюза.