През 1938 гениалният Харли Ърл показа на света Buick Y-Job - футуристичен за онова време автомобил, предназначен да покаже плановете на марката за бъдещето. По всяка вероятност това е първият истински концептуален модел в историята. Оттогава създаването на такива прототипи стана масова практика.
Buick Y-Job - първият концептуален модел в историята
Но те никога не са били предвидени за каране - по-скоро напомнят автомобилни аналози на скулптури, създадени без никакви практични мисли, само колкото да те накарат да си помечтаеш за бъдещето.
В много от случаите животът на тези концепти приключва със закриването на автосалона, на който са представени. Нерядко отиват директно за претопяване, макар че по-далновидните компании ги пазят в музеите си или ги продават на колекционери. Но има и шепа изключения, които все пак са били пригодени за нормална улична употреба - и са се превърнали в трайни легенди в резултат на това.
Петте най-дълговечни прототипа в историята (ГАЛЕРИЯ):
Дизайнът, с много ниския за онова време коефициент на въздушно съпротивление от 0.34, е подходящ за скоростни рекорди, но влошените финанси на компанията не позволяват втори опит.
Сега обаче автомобилът е попаднал в ръцете на компанията Classic Motor Cars, която смята да постигне онова, което Aston Martin не успя през 1980.