Eлектрическите автомобили изглеждат добро решение за най-големите градове в Европа: те са тихи, ефективни и не отделят допълнителни вредни емисии в и без това рекордно замърсения градски въздух. Но какъв ще е ефектът от масовото им налагане върху неща като електростанции, електропреносни мрежи, цена на тока?
Апокалиптичните прогнози в тази посока привидно получиха потвърждение в началото на февруари, когато една статистика обиколи всички заинтересовани от автомобилите издания. Според нея на 4 февруари потреблението на електричество в Норвегия е било над два пъти по-високо от това в съседна Швеция, съобразено с броя на населението, и почти пет пъти по-високо от това в България например.
1. Исландия - 51 699 квтч |
В наши дни медиите не се бавят твърде много с ваденето на заключения. Какво отличава Норвегия от Швеция? Най-очевидният отговор е: броят на електромобилите.
В последното десетилетие норвежците всячески субсидират покупката на автомобили с батерии и в момента са най-развитият пазар в света в това отношение. През миналата година 54% от всички продадени в страната леки превозни средства бяха чисти електромобили (BEV), и още 29% се падаха на зареждащите се от мрежата хибриди (PHEV). Така че заглавия от типа "Електромобилите тласкат Норвегия към рекордно потребление на ток" се появиха даже в някои от най-уважаваните световни медии. Нека видим обаче какво се крие зад тях.
11 важни въпроса за електромобилите и енергийните мрежи (ГАЛЕРИЯ):
Какво се случва обаче, ако погледнем назад във времето - към епохата, когато все още в Норвегия нямаше никакви електромобили? Данните на Световната банка показват 24 620 киловатчаса през 2002 година, и цели 25 590 киловатчаса през 2001. Излиза, че с навлизането на електрическите превозни средства потреблението на електричество всъщност е намаляло. И че всякакви тревоги за проблеми в енергийните системи покрай навлизането на електромобилите са напълно излишни. Самите производители го твърдят от години. "Ако приемем, че в Европа ще има 10 милиона електромобила по улиците, те са едва около 1 процент от достъпното електричество. Тоест производството на енергия няма да се повлияе от елекромобилите", коментира наскоро Жил Норман, вицепрезидент на групата Renault за електромобилите, в интервю за "КОЛЕЛА" по Bulgaria ON AIR (вижте линка под статията).
Но истината е, че прекаленото успокоение по този въпрос също би било доста прибързано.