IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Имат ли наистина шанс водородните автомобили?

Какво ни предлага пазарът и какво да очакваме в близко бъдеще

Горивните клетки – технологията за електрическо задвижване, чрез използването на водород, все още не изглежда като близко решение за автомобилния пазар. Макар с подобна компановка да се експериментира от доста време, нещата все още са съвсем в началото на развитието.


водородни коли


Всъщност, технологията за горивните клетки е теоретично изчистена, но проблемите са доста и все важни. На първо място е ограничената инфраструктура както в глобален мащаб, така и в Европа. Всъщност, не само в България, но и в цяла Източна Европа няма нито една зарядна станция за водород. Но и на Запад не е по-добре – в Германия има 90 подобни установки, докато в Италия, например, е само една.

И докато Европейския съюз обяви амбициозна програма за разгръщане на водородна инфраструктура, то все още имат да се изчистят и редица други проблеми свързани както с безопасността при използването на водорода, така и по отношение на производството му което към момента далеч не е евтино и не е особено екологично.

водород, Германия, станция


Някои производители, като Hyundai и Toyota вече обявиха че ще се фокусират сериозно върху водорода, а други като Renault възнамеряват да ги последват, но с фокус първоначално върху товарните автомобили. Компании като Mercedes и Volkswagen, които до неотдавна гледаха сериозно на горивните клетки, решиха към момента да се откажат от тях, тъй като технологията им се струва доста скъпа на този етап.

Независимо от всичко, на пазара вече има няколко модела с горивни клетки, като два от тях формално се предлагат и в Европа. Скоро се очакват още няколко разработки и производства, а в галерията по-долу може да видите кави водородни коли ще се предлагат в близките години:


Водородните автомобили: какво предлага пазарът и какво да очакваме (ГАЛЕРИЯ)

0 от 500
  • #7
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Hm ( преди 3 години )
    До VAYK,Всъщност много е по-практично решението с водород, в следващите 20 години, отколкото със зареждане на батерии.Колко хора имат условия да зареждат колите вкъщи? Много малко хора имат гараж в който да поставят зарядно. Вероятно по-практично ще е в блоковете с подземни паркинги, където лесно може да се инсталират такива системи.Втория огромен проблем, освен зарядните устройства е способността на ЧЕЗ да доставя нужната енергия. За София това ще е минимум удвояване на потреблението.
  • #6
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Hyundai за сега са най-напред.
  • #5
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Какво значени има КПД-то? Един газотурбинен двигател има почти 2 пъти по-високо КПД от ДВГ, че и други предимства има, но колко такива коли има? Всяка технология си има плюсове и минуси. За сега водорода има прекалено много минуси.
  • #4
    8 rate up comment 1 rate down comment
    VAYK ( преди 3 години )
    Е как да нямат шанс, 100 години караме с двигатели с КПД 30-40%, водорода не е чак така! Лошото е, че като се научим на електрическите коли, на никой няма да му се дават 5kW за да произведе от водород 3kW, с което да си кара ПС-то, вместо директно да си зареди батерията! И на всичко отгоре, съхранението на водорода, не е като да сложи общината три зарядни пред блока в Люлин, а се изисква сериозна инвестиция и мерки за сигурност!
  • #3
    5 rate up comment 1 rate down comment
    от 3 ( преди 3 години )
    Преди 100 години*
  • #2
    16 rate up comment 1 rate down comment
    до1 ( преди 3 години )
    Преди 100 не е имало толкова бензиностанции ,колкото сега , дори в началото бензина се е продавал в аптеките...
  • #1
    14 rate up comment 7 rate down comment
    //// ( преди 3 години )
    То и водородните коли са с ел.задвижване. А тези с батериите не са бъдещето. Лития ще свърши вещсе някога. Трябва нечо, което да осигурява достатъчно енергия за поне 600 км.и да се зарежда за 10 мин.макс. А какво е то....учените все някойден ще гоизмислят