Само допреди два месеца съдбата на една от най-обичаните италиански марки изглеждаше предрешена. Lancia, основана още през 1906, но сведена в ерата "Маркионе" до един-единствен модел (Ypsilon) и един-единствен пазар (италианския), се очертаваше като най-вероятната първа жертва на поголовните съкращения след сливането на Fiat-Chrysler с PSA Peugeot-Citroen.
Но после изведнъж небето над Lancia просветна. Карлос Тавареш, новият шеф на обединената компания Stellantis и сам бивш рали пилот, обяви, че италианската марка ще е приоритетна за него. А в средата на февруари се появиха дори съобщения, че компанията се подготвя през 2025 да възроди може би най-емблематичното име в историята на Lancia: Delta.
Отсега знаем само, че тя ще дели платформа с Peugeot 308, DS 4 и бъдещата нова Alfa Romeo Giulietta. Дали ще напомня на легендарното първо поколение на Delta, което владееше рали трасетата и стените на момчешките стаи през 80-те? Или, напротив, ще е посредствен опит да се използва старата слава, каквито бяха второто и третото поколения на Delta? Само времето ще покаже. Но си струва да припомним, че даже онази митична първа Delta започна живота си доста безлично и едва в седмата година от живота си наистина блесна. Eто накратко нейната история.
Удивителната история на Delta HF Integrale (ГАЛЕРИЯ):
Въпреки името си, S4 няма нищо общо с масовия модел Delta. Това е състезателна машина със средно разположен мотор, специално разработена за митичната Група Б. И всъщност е основната причина Група Б да изчезне от света на състезанията. При зачестилите злополуки започва да се говори, че колите в шампионата са вече твърде мощни. Последната капка идва с трагичната катастрофа на Delta S4 в рали Корсика, при която загиват всеобщият любимец Хенри Тойвонен и навигаторът му Серджо Кресто. Решено е: Група Б се забранява и занапред елитният шампионат ще е Група А. А за да бъдат хомологизирани участниците в нея, компаниите ще трябва да продадат не по 100-200 "цивилни" версии, както е дотогава, а минимум 5000.