Само допреди два месеца съдбата на една от най-обичаните италиански марки изглеждаше предрешена. Lancia, основана още през 1906, но сведена в ерата "Маркионе" до един-единствен модел (Ypsilon) и един-единствен пазар (италианския), се очертаваше като най-вероятната първа жертва на поголовните съкращения след сливането на Fiat-Chrysler с PSA Peugeot-Citroen.
Но после изведнъж небето над Lancia просветна. Карлос Тавареш, новият шеф на обединената компания Stellantis и сам бивш рали пилот, обяви, че италианската марка ще е приоритетна за него. А в средата на февруари се появиха дори съобщения, че компанията се подготвя през 2025 да възроди може би най-емблематичното име в историята на Lancia: Delta.
Отсега знаем само, че тя ще дели платформа с Peugeot 308, DS 4 и бъдещата нова Alfa Romeo Giulietta. Дали ще напомня на легендарното първо поколение на Delta, което владееше рали трасетата и стените на момчешките стаи през 80-те? Или, напротив, ще е посредствен опит да се използва старата слава, каквито бяха второто и третото поколения на Delta? Само времето ще покаже. Но си струва да припомним, че даже онази митична първа Delta започна живота си доста безлично и едва в седмата година от живота си наистина блесна. Eто накратко нейната история.
Удивителната история на Delta HF Integrale (ГАЛЕРИЯ):
През следващите години Delta Integrale печели още две пилотски титли - за Мики Биазион и за завърналия се Юха Канкунен, както и общо 46 старта в Световния рали шампионат. Това я прави най-успешния рали автомобил в историята (Subaru Impreza по-късно изравни постижението, но не успя да го подобри), а Lancia и до днес е най-успешната марка във WRC с 11 титли, с три повече от Citroen.
През 1990 се повява Delta HF Integrale 16V, която е по-ниска, с 200 коня максимална мощност и с електронно впръскване Marelli-Weber I.A.W. - същото като във Ferrari F40. През 1991 серията е завършена от Integrale Evoluzione, с 210 конски сили.