fallback

Какво е AdBlue, и има ли наистина нещо общо с урината?

Все по-често срещаната система за пречистване при дизелите крие доста капани

Преди 6-7 години, когато за пръв път се заговори за системите с AdBlue, това звучеше по-скоро като майтап: технология, която ще направи дизеловите двигатели по-чисти от бензиновите, използвайки основната съставка... на урината. Днес т. нар. "селективна каталитична редукция" не е никакъв майтап, а ежедневие за милиони купувачи на дизелови автомобили от компании като BMW, Mercedes, Volkswagen, Audi, Peugeot, Citroen, Jaguar и така нататък.

       По-големите български бензиностанции отдавна вече имат отделна колонка за тази безцветна и понамирисваща течност. И въпреки това функцията, предимствата и немалкото й недостатъци все още не са познати за повечето хора.

Да започнем малко по-отдалеч. Ако се абстрахираме от въглеродния диоксид, който допринася за парниковия ефект, двигателите с вътрешно горене освобождават няколко типа вредни за организма вещества. Най-сериозни сред тях са, от една страна, азотните оксиди (NOx), а от друга - твърдите частици, които най-често са просто сажди.           За да се справят с това и да покрият все по-строгите екостандарти, производителите използват няколко технологии. За съжаление, това има два съществени недостатъка. Първо, за всяка от тях се налага да плащате от джоба си, защото производителите автоматично ги добавят към цената на автомобила. И второ, тези технологии отчетливо воюват една с друга.

Едната е системата за рециркулация на отработилите газове, или EGR. Нейната основна цел е да понижи температурата на въпросните газове, които напускат двигателя свръхгорещи. Колкото по-висока е температурата, толкова повече вредни азотни оксиди се образуват. EGR успешно намалява количеството им. Проблемът е, че количеството на отделяните сажди също зависи от температурата на отработилите газове - само че в точно обратната посока. Колкото по-горещи са тези газове, толкова по-малко сажди се изпускат в атмосферата. Съответно EGR, понижавайки тази температура, увеличава значително количеството твърди частици.     Бутон за принудителна регенерация на филтъра за твърди частици         За да компенсират това, производителите трябва да добавят още една система: за очистване на саждите. Това е именно филтърът за твърдите частици - DPF при дизелите и GPF при бензиновите мотори. Филтърът събира саждите и постепенно се задръства от тях. За щастие може да се почисти просто като се нагорещи и саждите изгорят. В изпускателния колектор се подава допълнително количество гориво, което ги заличава. За целта обаче колата трябва да се движи с постоянна и относително висока скорост за определено време - между 15 и 30 минути. В градския трафик това е трудна работа, затова регенерацията се включва принудително и автомобилът стои на място, пушейки като ТЕЦ на италиански боклук.       

В последното поколение на двулитровия си турбодизел VW въведе т. нар. Twin Dosing - двойно впръскване на AdBlue. Естествено, това повишава и разхода на карбамидния разтвор        Обаче изниква нов проблем: високата температура, нужна за изгаряне на саждите, означава драстично повишени емисии на азотни оксиди. И обезсмисля работата на EGR. Какво биха могли да направят автомобилните инженери ли? Правилно се досетихте - да добавят още една система. Нарича се Селективна каталитична неутрализация, или редукция. Как функционира тя и какви подводни камъни крие за собственика на автомобила?        10 неща, които трябва да знаете за AdBlue (ГАЛЕРИЯ):

fallback
  • #15
    @@@ ( преди 1 година )
    На баба им хвърчилото. Новите дизели така или иначе са направени по Евро 6. Ама не, добавяйте АдБлу. За да станат милионери още веднъж някои хора. Да не говорим ,че моят 4г. дизелов Кашкай има по-малко емисии от доста чисто нови бензинки. И е Евро 6. Ама има АдБлу. И не можеш да запалиш, ако няма. Авто индустрията се самоубива, бавно и славно!
  • #14
    Боб ( преди 2 години )
    Дизелови тоалетни
  • #13
    Мергел ( преди 3 години )
    Измислиците на Мерцедес
  • #12
    Доктора ( преди 3 години )
    Най-важното нещо което трябва да знаем за adblue е как да го изключим софтуерно.
  • #11
    анонимен ( преди 3 години )
    С Адблу за 30 лв минавам около 12к км. Разликата е несъществена. Моята регенерира филтъра дори и при спряло и изгасено запалване. Не е необходимо да посещавам сервиз за да трият "грешката" от доливането. Чисто е, данъка е 126 лв, като на електричка :)
  • #10
    анонимен ( преди 3 години )
    Имаме 2 служебни автмобила от една марка, но с разлика от 2 години. По-новия е с адблу. При еднакви двигатели, един и същ стил на шофиране и един и същ водач, по-старият дава разход около 5,7-5,8, докато по-новия е около 6,0-6,1. Не знам дали това се дължи на тази система или на нещо друго. Не че разликата е голяма де...
  • #9
    анонимен ( преди 3 години )
    С какви глупости се занимават хората, само и само да си карат тракащия и димящ дизел...
  • #8
    анонимен ( преди 3 години )
    Приветствам такива статии и еко-начинания. Моят дизел е ? 6 но от поколенията без тази система, но дори така е в пъти по-добре от старата ми кола с ? 3, дет като запалиш и замирисва на стар ''Икарус" .
  • #7
    бай Кольо ръждата ( преди 3 години )
    Наистина технически точна статия, дори малко учудващо за този сайт. Да кажа от реален опит - колата ми има AdBlue, последно заредих на Еко на Ботевградско в София, 95 ст. на литър. Бях минал около 15 000 км. и ми излезе под 7 лева. 3 лева литъра е в туби по магазините може би, но там трябва да си я наливаш сам, а не е много хубаво да полееш боята на колата. Така че разучих къде има колонки, а специално на моята кола на таблото си пише минимално и максимално колко можеш да долееш по всяко време.
  • #6
    Иван Гешев ( преди 3 години )
    Новият ми Туарег, всъщност два Туарега, имат тая система. Ама за 50 ст. на 100 км - муха ме охапала. И 50 лв., даже и 500 лв. - все ми е тая. Нали е на Държавна издръжка.А пък на тия, дето мрънкате, че от 8 цента става на 3 лева литра - нали и Вальо Златев от Лукойл има пари да прави и да ми се отчита. Моля ви се...
fallback
Последни