Преди 6-7 години, когато за пръв път се заговори за системите с AdBlue, това звучеше по-скоро като майтап: технология, която ще направи дизеловите двигатели по-чисти от бензиновите, използвайки основната съставка... на урината. Днес т. нар. "селективна каталитична редукция" не е никакъв майтап, а ежедневие за милиони купувачи на дизелови автомобили от компании като BMW, Mercedes, Volkswagen, Audi, Peugeot, Citroen, Jaguar и така нататък.
Да започнем малко по-отдалеч. Ако се абстрахираме от въглеродния диоксид, който допринася за парниковия ефект, двигателите с вътрешно горене освобождават няколко типа вредни за организма вещества. Най-сериозни сред тях са, от една страна, азотните оксиди (NOx), а от друга - твърдите частици, които най-често са просто сажди.
Едната е системата за рециркулация на отработилите газове, или EGR. Нейната основна цел е да понижи температурата на въпросните газове, които напускат двигателя свръхгорещи. Колкото по-висока е температурата, толкова повече вредни азотни оксиди се образуват. EGR успешно намалява количеството им.
Проблемът е, че количеството на отделяните сажди също зависи от температурата на отработилите газове - само че в точно обратната посока. Колкото по-горещи са тези газове, толкова по-малко сажди се изпускат в атмосферата. Съответно EGR, понижавайки тази температура, увеличава значително количеството твърди частици.
В последното поколение на двулитровия си турбодизел VW въведе т. нар. Twin Dosing - двойно впръскване на AdBlue. Естествено, това повишава и разхода на карбамидния разтвор Обаче изниква нов проблем: високата температура, нужна за изгаряне на саждите, означава драстично повишени емисии на азотни оксиди. И обезсмисля работата на EGR. Какво биха могли да направят автомобилните инженери ли? Правилно се досетихте - да добавят още една система. Нарича се Селективна каталитична неутрализация, или редукция. Как функционира тя и какви подводни камъни крие за собственика на автомобила? 10 неща, които трябва да знаете за AdBlue (ГАЛЕРИЯ):