Средностатическият двигател с турбокомпресор може да излезе от строя по-често от строя заради неправилна експлоатация в сравнение с атмосферния мотор. И често собствениците на автомобили продължават да ги карат въпреки проблемите с турбото. До какво може да доведе това, отговарят експерти.
За начало, трябва шофьорът да бъде наясно, какви са признаците, че турбината е счупена и е време да посети сервиз. Тези сигнали може да се появят както поотделно, така и накуп. Основния от тях е повишен шум от двигателя. Ако първоначално той работи тихо, а после започне да се чува виене, което се увеличава, явно турбината е заминала.
Може да се появят и пукнатини по самата турбина, както и да се повредят роторните лопатки. Възможно е също така да се усети чувствително влошаване на динамиката на автомобила, а също така и да се увеличи дима, излизащ от ауспуха. Понякога също така се повишава разходът на гориво.
Ако на приборния панел светне лапата „CHECK ENGINE”, това също може да показва повреда в турбината. Във всички случаи, ако се случи нещо подобно, посещението в сервиз е задължително. Какво обаче ще се случи, ако собственикът „забрави“ за проблемите с турбото и продължи да кара колата си?
На първо място, със сигурност ще се увеличи разходът на гориво, като в някои случаи той може да скочи двойно. Същото се отнася и за маслото, което ще почне да „изчезне“ със скорост 1 литър на 1000 км, че дори и по-бързо. И ако не се вземат мерки, ще се стигне до основен ремонт на двигателя.
Излязлата от строя турбина води до непълно изгаряне на горивото в цилиндрите. Следва образуване на кокс в клапаните и запушване на катализатора. Въпреки, че от друга страна, електроните мозъци на съвременните мотори са достатъчно „умни“, за да може по показанията на датчиците да се установи неработоспособността на турбината и да не се допуска впръскване на допълнително гориво в цилиндрите.
Все пак е възможно, известно време автомобилът да се експлоатира след откриване на проблем с турбокомпресора. Това обаче трябва да става внимателно, като се отчита факта, че с всеки изминал километър се увеличава мащаба на възможните негативни последствия за мотора и за изпускателната система. Затова трябва да се избягват резките ускорения и високи обороти, а също така и всекидневно да се следи нивото на масло в мотора.
Най-важното обаче е да се знае, че това може да продължи само няколкостотин километра. И не трябва да се злоупотребява с „търпението“ на мотора, което съвсем скоро ще се изчерпи и последствията ще бъдат сериозни.