Американският гигант Ford ще смени главния си дизайнер, става ясно вчера. Мори Колъм, който оглавяваше дизайна на всички марки на концерна в световен мащаб от 2014 насам, се пенсионира тази пролет. От 1 май на поста вицепрезидент по дизайна ще го замени роденият в Хонконг Антъни Ло, който досега заемаше втората позиция в дизайна на Renault.
Мори Колъм се оттегля в пенсия тази пролет
Колъм, по-малкият брат на главния дизайнер на Jaguar Йън Колъм, се насочва към автомобилния дизайн след мимолетно увлечение по архитектурата. Първата му работа е в Chrysler, после сменя Peugeot и Ghia, преди през 1995 да постъпи на работа във Ford.
След това, по линия на тогавашното партньорство между американците и Mazda, Колъм поема дизайна на японския бранд през 2001 и е отговорен както за третата MX-5, така и за създаването на първите кросоувъри на японците, като CХ-7 и CX-9. През 2006 Ford го връща да отговаря за дизайна на северноамериканските му модели, а от 2014 е шеф на всички дизайнерски отдели в компанията и дъщерните й марки.
Антъни Ло пред микрофона на "КОЛЕЛА" и Automedia.bg. Цялото интервю можете да видите тук
Антъни Ло, който ще го наследи във Ford Motor Company, бе първият заместник на Лоренс ван ден Акер в Renault в последните десет години, и на практика човекът, отговорен за днешния външен дизайн на всички модели на французите.
Ло е роден в Хонконг - уникална възможност за един бъдещ дизайнер, както сподели той самият в специално интервю за "КОЛЕЛА" и Automedia.bg. "Хонконг е един ог главните пазари на марки като Rolls-Royce, Ferrari, Porsche, така че отраснах сред коли ,каквито на други места са рядкост".
След Хонконг завършва в Кралския колеж по изкуствата в Лондон (където е учил и Мори Колъм) и започва като стажант в Lotus. През 90-те работи за Audi, включително създава първото поколение на А4, и за Mercedes, където му е поверена S-класата. През 2000 Saab го привлича като шеф по напредничавия дизайн, после е пренасочен към компнията-майка GM да работи и за Opel. От 2010 е в Renault като вицепрезидент по екстериорния дизайн.
Пред нашия микрофон Ло сподели, че смята за златната ера в дизайна 60-те и 70-те години, особено в Италия. "В онази епоха имаше много по-малко ограничения: нямаше тестове на EuroNCAP, изисквания за безопасност на пешеходците, лимити за парниковите газове... Дизайнерите и инженерите са имали много повече свобода. Но и днес можеш да намериш добрия дизайн и правилните пропорции. Просто се изисква малко повече работа".
Раздялата на Ло с Renault можеше да се очаква, защото новият главен изпълнителен директор на компанията Лука де Мео доведе със себе си наведнъж двама водещи дизайнери - Жил Видал от Peugeot, който занапред ще отговаря за Renault, и Алехандро Месонеро-Романос от Seat, който ще прави дизайна на Dacia.
Най-добрите коли на Мори Колъм и Антъни Ло (ГАЛЕРИЯ):
Първият сериозен проект на Ло e Lotus Carlton - британската спортна лимузина с 382 коня, базирана върху тогавашния Opel Omega. "Времето в Lotus при Питър Стивънс, моя пръв учител, бе изключително важно. За две години при него научих всичко за дизайна", разказва Ло пред "КОЛЕЛА".