В края на 2020 година на германския пазар излезе евтиният (струва само 10 390 евро) китайски електрически седан Suda SA01. Машината веднага попадна в ръцете на експертите от изданието Auto Motor und Sport и германския автомобилен клуб ADAC, като последният дори проведе краш-тест на автомобила, който няма нито ESP, нито въздушни възглавници, нито обтегачи на предпазните колани.
Резултатите от изпитанията за безопасност направо ужасиха германските експерти, защото показаха, че в тази кола шофьорът няма как да оживее при катастрофа. Нейното пътно поведение, характеристики и качество на производство също предизвикаха шок у проверяващите, които зададоха напълно логичния въпрос: „Как тази кола е получи разрешение да се продава в Германия?“
Самата история около компанията Suda, чието пълно име е Henan Suda Electric Vehicle Technology, е доста любопитна. Тя е създадена с една-единствена цел – да усвоява пари от държавната програма „Един пояс – един път“, чиято задача е развитие на външно-търговските връзки на Китай. Заводът на компанията заработи през 2019 година, като формално може да произвежда по 100 000 коли на година. Не е ясно обаче, колко автомобила са произведени, защото автомобилите на Suda не влизат в статистиката за продажби на пазара в Китай.
Официално компанията предлага два модела – седана SA01 и хечбека SD01, които на външен вид приличат на първото поколение на Suzuki SX4. Те се задвижват от електромотор на предната ос с мощност 109 к.с. и 240 Нм, който е свързан с батерия с капацитет 39,5 кВт/ч. Пробегът официално е 210 км, но както изясниха германските колеги реално той е до180 км.
В Германия с продажбата на китайските „електрички“ се занимава фирмата AutoSL от Дюселдорф, която предлага най-различни екзотични модели, в това число и Suda SA01. Именно този автомобил е купен от ADAC, който го подлага на различни изпитания, в това число и краш-тест.
Още по време на изпитанията на пътя, електромобилът се оказва пълен провал. Експертите посочват ужасно кормилно управление, скърцащо окачване, слаби спирачки, опасно накланяне в завой, евтиният и лошо сглобен салон и др. Отбелязва се още липса на мощност – посочените 109 к.с. са достъпни за няколко секунди, след което те намаляват наполовина. Съответно, максималната скорост е 134 км/ч. При рязко потегляне водещите колела винаги буксуват, което прави колата почти невъзможна за управление на мокра или хлъзгава настилка.
Шокът обаче идва при краш-теста. Тъй като ADAC има на разположение само една кола, то тя е подложена на изпитание с челен удар при 64 км/ч в движещо се препятствие с покритие от 40%. Този тест е изключен от програмата Euro NCAP, тъй като е доста остарял, но „китаецът“ се проваля напълно. Манекенът, заместващ шофьора, получава смъртоносни наранявания по главата, гърдите, шията и коленете.
В крайна сметка и ADAC, и auto motor und sport, категорично не препоръчват Suda SA01 за покупка, като твърдят, че ниската цена не може да бъде оправдание за смъртоносната опасност, която грози водача при удар. Освен това, и останалите основни потребителски качества на китайския електромобил са обявени за пълен провал.
Снимки и видео: ADAC