През 2001 година електрическото задвижване все още не бе на дневен ред, тоталният даунсайзинг бе фантастичен сценарий, а бензинът беше сравнително евтин. Международните автомобилни изложения бяха много мащабни, пищни и очаквани събития и самата мисъл за това, да се постави под въпрос провеждането на някое от тях звучеше нелепо.
Двадесет години по-късно тези картини предизвикват голяма носталгия. Няма ги вече препълнените с най-новите коли и концепции зали, а автомобилните производители представят новостите си предимно във виртуалното пространство. Кризата с коронавируса направи този формат основен и, за съжаление на феновете, явно така ще е и занапред.
Вековната традиция на автомобилните изложения явно приключва. Преди, всяка година започваше със салона в Детройт, който, обаче, промени формата си и тази година ще се проведе през есента. Ако въобще се проведе. Но, изложението в люлката на американското автомобилостроене всяка година даваше бляскав тласък на индустрията и съпътстващите я новини и именно на това събитие се падна честта да е първото за новия XXI век.
Нека да видим с какви идеи и очаквания посрещнаха нашето столетие автомобилните производители.
Най-интересните концепции от 2001 година (ГАЛЕРИЯ)
Кросоувърите са проникнали във всеки възможен пазарен сегмент и в същото време палитрата от производители, които през целия си съзнателен живот са се дистанцирали от съкращението SUV сега бълват такива модели. Дори и марки като Rolls-Royce, Lamborghini и Aston Martin, към които скоро ще се присъедини и Ferrari. Но преди две десетилетия нещата бяха коренно различни и компании като BMW, които сега имат пълна гама от високопроходими машини, тепърва настъпваха в сегмента с няколко опита. А понятието SUV-купе направо звучеше богохулно.
Е, в зората на века, BMW разчупи стереотипа с концепцията си за крос-купе, което леко подготви публиката за новия език на корпоративния дизайн и бъдещето на баварците. Компанията определи X Coupe като съзнателен бунтар, който не се притеснява да изглежда парадоксално и противоречиво: купе, което да става за извън пътя, спортен модел с дизелов двигател, асиметрия в екстериора и интериора.
Концепцията с 2+2 места изглеждаше брутална за времето си, като получи 6-цилиндров турбодизел с обем 3 литра и мощност 184 конски сили от BMW 530d. В добавка, машината бе с 5-степенен автоматик и 4х4 задвижване. Оттам нататък нещата са ясни - Х6, Х4, Х2...