След като ви представихме кои са най-продаваните модели на отделните пазари в Европа, дойде време да видим как стоят нещата и в България. Пазарът на нови автомобили у нас се е свил с 36.8% през 2020 година и възлиза на 27 428 бройки, сочи статистиката на МВР за регистрациите. През 2019 новите регистрации са били 43 378. Това до голяма степен съвпада с 36.4-те процента спад, отчетен от европейската браншова организация АСЕА за първите 11 месеца.
Renault Clio е най-продаваният модел в България през 2020 година
Макар и да е сред най-големите в ЕС, този спад не е чак толкова драматичен - той на практика връща сектора към нормалните му нива отпреди няколко години. Тазгодишният резултат е всъщност по-висок от отчетените 26 370 нови регистрации през 2016 например (данни на АСЕА). По-сериозни затруднения може да имат само някои отделни вносители със спадове доста над пазарните, както и онези, инвестирали мащабно през 2019 и 2020 в очакване на растящ пазар.
Skoda Citigo EV e най-продаваният електромобил у нас през 2020, но това се дължи изцяло на една голяма сделка с компания за споделени пътувания. Извън нея достъпният електромобил за жалост не се предлага у нас
В извадката сме отчели само регистрациите в категории М1 и N1, без да включваме специални версии, товарни автомобили и пр.. Трябва да се отбележи също, че статистиката на МВР понякога се разминава с тази на официалните вносители - част от "новите" регистрации в нея са дело на автокъщи или частни лица.
Renault Clio - 1466 Dacia Dokker - 1421 Nissan Qashqai - 1408 Skoda Octavia - 1237 Dacia Duster - 1025 Toyota Corolla - 809 Dacia Sandero - 687 Citroen C3 - 514 Toyota Yaris - 453 Skoda Superb - 419 Renault Megane - 405 Kia Sportage - 401 |
От базата данни на Пътна полиция могат да се извлекат данни и за т. нар. "реекспорт", при който автомобили се регистрират у нас и веднага след това се дерегистрират с цел износ в други страни. През 2020 лидер в тази практика е бил Nissan с цели 1037 автомобила, чиято регистрация е била прекратена от официалния вносител. Следват Renault - 424, Dacia - 380, Peugeot - 228, Toyota - 198, Citroen - 196, Kia - 168, VW - 148, Skoda 43, Fiat 42 и така нататък. Това обаче е само един от начините за осъществяване на реекспорт и не дава пълна представа за мащабите на това явление.
При най-продаваните модели през годината няма особени изненади - Nissan Qashqai, който водеше убедително през първите 10 месеца, в края на годината все пак отстъпи до третата позиция. Повече за най-продаваните модели на всяка марка можете да видите в галерията.
Най-продаваните марки и модели в България за 2020 (ГАЛЕРИЯ):
Блокираното производство през пролетта, както и изчакването на новото поколение на Sandero и Logan, спомогнаха за спада от 33%. Към края на годината доста силен импулс дойде от Lodgy и особено от Dokker, изкупувани почти трескаво покрай предстоящото спиране на двата модела през март.
НАЙ-ПРОДАВАН МОДЕЛ: Dokker - 1421
Други основни модели: Duster - 1025, Sandero - 687, Logan - 381, Lodgy - 128.