Eдна от най-големите сделки в историята на автомобилния бранш получи и последната зелена светлина днес, след като акционерите на PSA Peugeot-Citroen и FCA Fiat-Chrysler одобриха категорично сливането между двата концерна. Това на практика ще създаде четвъртия най-голям световен производител, по-голям от General Motors, Hyundai-Kia и Ford.
Но за Карлос Тавареш, който ще оглави бъдещия конгломерат под името Stellantis, работата тепърва започва. Пред португалеца стоят три колосални задачи.
Първата е съживяването на китайския пазар, където в момента двете групи използват едва 8% от капацитета си.
Втората е да ликвидира колосалния производствен свръхкапацитет на новата група, която по оценка на консултантската компания LMC в момента може да произвежда със 7 милиона автомобила повече на година, отколкото успява да продаде.
Това е калкулация за доста слабата 2020 година, но дори и през много силната 2016 свръхкапацитетът на PSA и FCA е надхвърлял 4 милиона автомобила, твърди LMC. До момента двете групи уверяват, че могат да съкратят разходите си с до 5 милиарда евро на година, без да закриват заводи. Но независимите анализатори се съмняват, че всички фабрики ще оцелеят.
1. Jeep - 860 753 2. Peugeot - 764 720 3. Fiat - 760 541 4. Ram - 526 966 5. Citroen - 507 800 6. Opel-Vauxhall - 443 160 7. Dodge - 237 422 8. Chrysler - 79 021 9. Alfa Romeo - 41 116 10. DS - 32 777 11. Lancia - 29 393 12. Maserati - 11 456 ОБЩО - 4 295 125 |
И понеже новата група ще е под силен правителствен натиск в страните, където са базирани марките й - Франция, Италия, САЩ, Германия - най-застрашени от закриване са заводите другаде, например този на Opel в Елсмиър, Великобритания, и този на Fiat в Крагуевац, Сърбия.
Третата и най-сложна задача на Тавареш ще е да направи така, че 14-те му марки да не се конкурират помежду си. Това е наистина огромно предизвикателство, при положение, че в момента някои от тези марки са директни съперници. Португалският мениджър вече е бил принуден да променя дългогодишни планове в името на тази цел - например окончателно е зачеркнал идеята за връщането на Peugeot на северноамериканския пазар, по която работеше усилено от няколко години. "Този план е мъртъв", потвърждава източник от PSA пред агенция Reuters.
Дори и така обаче изглежда невероятно всичките 14 марки на новия конгломерат да оцелеят. Нека видим какви са шансовете пред всяка от тях, оценени от анализатори като Филип Ушоа (Jefferies) и Лука Чифери (Automotive News Europe).
Колко застрашени са отделните марки на Stellantis (ГАЛЕРИЯ):
Американската марка за кросоувъри е най-голямата и най-печелившата в новия конгломерат, въпреки че през миналата година и тя отчете 23% спад в продажбите.
Това бе най-големият успех от плана на покойния Серджо Маркионе за реформиране на FCA: от локален американски бранд Jeep стана глобален, успя да увеличи продажбите си до 1.55 милиона бройки през 2018, и да добави още шест завода към четирите съществуващи.
Компанията планира нов, по-достъпен компактен кросоувър за Европа, който да стои под Renegade в гамата й (той ще е на платформа на PSA и ще се прави в Полша). В САЩ, напротив, Jeep ще възроди най-големия си модел Wagoneer, като конкурент на Cadillac Escalade и Lincoln Navigator.
Прогноза: непоклатима