fallback

Пълнене на резервоара догоре или доливане на 10‑15 литра ‑ кое е правилно?

Много шофьори често изпадат в подобна дилема и не знаят кой вариант да изберат

Собствениците на автомобили имат различно мнение по този въпрос ‑ някои от тях предпочитат винаги да зареждат догоре, докато други сипват по‑малко гориво в резервоара и съответно по‑често посещават бензиностанциите. Кой от двата подхода е правилен?

Нека започнем с това, че обемът на резервоара е различен при различните автомобили. Един хечбек, например, побира около 50 литра, докато големият всъдеход ‑ два пъти повече. Ако приемем, че средната цена на горивото е около 2 лв (в момента в България е по‑малко) се получава, че за напълването на един резервоар догоре са нужни от 100 до 200 лв. А тази сума не е никак малка за много хора.

Чисто психологически много хора предпочитат да се разделят с по‑малко пари. Те пак ще похарчат същата сума за гориво, но ще го направят на няколко пъти. Същото е положението и с лизинга на някаква стока ‑ човек предпочита да дава по 50 лв. в продължение на 6 месеца (примерно), вместо да извади наведнъж 300 лв (те дори са по‑малко заради лихвата).

В случая с горивото няма никаква разлика, с изключение на това, че шофьорът трябва по‑често да посещава бензиностанцията. Е, той може да спести пари или пък да похарчи повече, ако цените се променят, но това трудно може да се предвиди.

Има обаче един много важен момент, който мнозина пропускат. А той е, че наливането на по‑малко гориво може да се окаже фатално за горивната система на автомобила. Причината е водата в резервоара. Да, в резервоара не всеки автомобил има вода. Всъщност, това е конденз, който се образува от разликата в температурата на въздуха. В него винаги има и влага, и гориво. Водата е по‑тежка и съответно отива на дъното на резервоара, тоест близо до горивната помпа.

Затова е желателно подобен процес трябва да бъде избегнат или поне минимизиран. А колкото по‑малко въздух има в резервоара (съответно повече гориво), толкова по‑малко конденз се образува. А това означава, че не трябва да се пести при наливането на гориво. Още повече, че независимо от горивото в резервоара, разходът не се променя. Друг е въпросът, дали шофьорът има достатъчно пари в джоба.

Не бива да се пропуска и още нещо. Големите вериги от бензиностанции предлагат бонуси и отстъпки при зареждане на повече гориво. Те изглеждат малки, но пък се трупат с времето, така че не са за пренебрегване. А при наливането на 10‑15 литра обикновено шофьорът не получава нищо.

fallback
  • #23
    Криза ( преди 3 години )
    Първо в България рядко се попада на качествено гориво дори и да зареждаш от една и съща бензинджийница с по малкото зареждане ако улучиш лошо гориво имаш шанс да заредиш от друго място по качествено и да смесиш а ако го напълниш от веднъж гориш и второ колко човека в БГ могат да си позволят пълен резервоар на едно зареждане
  • #22
    Fat emilyano boy ( преди 3 години )
    По принцип требе да се пълни почти догоре щит требе и бензина да диша
  • #21
    Коко ( преди 3 години )
    Имам хамър сипвам по 5 лева, нема пари
  • #20
    Choko0 ( преди 3 години )
    В бг. Няма смисъл да се пълни повече от 20 литра на един път. Мерилките на контролните органи мерят 20 литра! От там на горе никой не знае какво се случва... От личен опит като сипвам по 20 литра колата ми гори по малко...
  • #19
    Бобан ( преди 3 години )
    има смисъл да пълниш до горе, само ако пътуваш на дълго Иначе за ежедневни градски преходи от по 20 тина км е неоправдано да тараляскаш доълнителен товар който увеличава разхода. А колкото до водата - тя веднъж достигне ли ниво си се засмуква от помпата независимо колко е пълен резервоара.
  • #18
    Пффффффффффффффффффф ( преди 3 години )
    Има да чакаш.....
  • #17
    д-р Исня ( преди 3 години )
    Сипах оня ден за 5 леа, че било по-добре. Тъкмо паркирам пред нас и ламбата светна. Аиде пак до бензиностанцията за 5 кинта. Тъкмо паркирам пред нас и пак ламбата светна. След 4 глокса му теглих една пунта-мара, напълних до горе и се прибрах.
  • #16
    д-р Исня ( преди 3 години )
    Сипах оня ден за 5 леа, че било по-добре. Тъкмо паркирам пред нас и ламбата светна. Аиде пак до бензиностанцията за 5 кинта. Тъкмо паркирам пред нас и пак ламбата светна. След 4 глокса му теглих една пунта-мара, напълних до горе и се прибрах.
  • #15
    Алабала ( преди 3 години )
    Значи казват че водата отива на дъното тъй като е по тежка, казват че винаги имало вода, значи горивната помпата постоянно е подложена на вода независимо колко количество гориво имате .... Тая статия е пълен майтап.
  • #14
    Диян ( преди 3 години )
    Това трябва да го е писал някой който си има бензиностанция.
fallback
Последни