fallback

Пълнене на резервоара догоре или доливане на 10‑15 литра ‑ кое е правилно?

Много шофьори често изпадат в подобна дилема и не знаят кой вариант да изберат

Собствениците на автомобили имат различно мнение по този въпрос ‑ някои от тях предпочитат винаги да зареждат догоре, докато други сипват по‑малко гориво в резервоара и съответно по‑често посещават бензиностанциите. Кой от двата подхода е правилен?

Нека започнем с това, че обемът на резервоара е различен при различните автомобили. Един хечбек, например, побира около 50 литра, докато големият всъдеход ‑ два пъти повече. Ако приемем, че средната цена на горивото е около 2 лв (в момента в България е по‑малко) се получава, че за напълването на един резервоар догоре са нужни от 100 до 200 лв. А тази сума не е никак малка за много хора.

Чисто психологически много хора предпочитат да се разделят с по‑малко пари. Те пак ще похарчат същата сума за гориво, но ще го направят на няколко пъти. Същото е положението и с лизинга на някаква стока ‑ човек предпочита да дава по 50 лв. в продължение на 6 месеца (примерно), вместо да извади наведнъж 300 лв (те дори са по‑малко заради лихвата).

В случая с горивото няма никаква разлика, с изключение на това, че шофьорът трябва по‑често да посещава бензиностанцията. Е, той може да спести пари или пък да похарчи повече, ако цените се променят, но това трудно може да се предвиди.

Има обаче един много важен момент, който мнозина пропускат. А той е, че наливането на по‑малко гориво може да се окаже фатално за горивната система на автомобила. Причината е водата в резервоара. Да, в резервоара не всеки автомобил има вода. Всъщност, това е конденз, който се образува от разликата в температурата на въздуха. В него винаги има и влага, и гориво. Водата е по‑тежка и съответно отива на дъното на резервоара, тоест близо до горивната помпа.

Затова е желателно подобен процес трябва да бъде избегнат или поне минимизиран. А колкото по‑малко въздух има в резервоара (съответно повече гориво), толкова по‑малко конденз се образува. А това означава, че не трябва да се пести при наливането на гориво. Още повече, че независимо от горивото в резервоара, разходът не се променя. Друг е въпросът, дали шофьорът има достатъчно пари в джоба.

Не бива да се пропуска и още нещо. Големите вериги от бензиностанции предлагат бонуси и отстъпки при зареждане на повече гориво. Те изглеждат малки, но пък се трупат с времето, така че не са за пренебрегване. А при наливането на 10‑15 литра обикновено шофьорът не получава нищо.

fallback
  • #43
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Изключително досадно ми е да губя време на бензиностанция, още по - лошо ако трябва да си променям маршрута заради зареждане. За това - до горе. А парите са абсолютно същите - няма да имаш повече ако го сецкаш на части.
  • #42
    А качеството ( преди 2 години )
    Бензинът не губи ли свойства, при по продължителен престой в резервоара? Особено за автомобили с АГУ. При мен, зареждането на 60 литров бензинов резервоар догоре, "обрича" горивото да престои в рамките на месец-два.
  • #41
    Георги Станков ( преди 3 години )
    А най-простичко е тази вода, която неизбежно е кондензирала през зимата във всеки резервпар, дори и в пълния такъв, да бъде изгорена чрез добавянето на спирт за горене към горивото. Всяка зима наливам в бензиновия си резервоар по около литър син спирт за горене, разделен на три порции или по 330 милилитра на 40 литров резервоар, задължително в топли дни, или ако колата е стояла в топъл гараж дълго време, защото ако е студена колата, тази вода става на лед, и няма как да се смеси със спирта.
  • #40
    анонимен ( преди 3 години )
    #31 тая глупост сам ли я измисли или? И почни да сипваш на по-реномирани бензиностанции - там шанса да те лъжат е много по-малък от на "при Бай Ставри"
  • #39
    Гост ( преди 3 години )
    Купувам си джип, а пари за бензин немам. Ако нямаш пари за гориво един резервоар, мисля, че нямаш нужда от колаНезнам как е при другите, аз карам основно градско. Пълня резервоара догоре, защото не ми се виси по бензиностанции постоянно..
  • #38
    анонимен ( преди 3 години )
    #33 не е финансов проблема, а в главата на българина... не може да проумее че евтино е като пълни догоре. Единствено има значение ако се кара изключително малко и не се изразходва един резервоар в рамките на месец, което е рядкост. Във всички останали случаи има Мастър кард - пълниш догоре и пестиш. НО който не може да си прави сметка - ходи на 5 пъти да даде същите пари и да си загуби времето. Пък даже и оправдания си намира :)
  • #37
    Аз така ( преди 3 години )
    Газ винаги догоре, с 50 л. бутилка съм. А бензин, светне ли резервата, слагам 20-30 лева.
  • #36
    Дизел ( преди 3 години )
    Тук е пълно с неграмотни майни 'чушкари' ст. З. Хаск.Селяни който ходят до столицата да се тагнат и зареждат по 5 пъти поне по 5-10 лв. ГАЗТам било с 1 стотинка по евтиноКомплексарчетАА И НЕ МОЖЕШ ДА КАРАШ КОЛА ЗА 50-100 БОНА И ДА НЯМАШ ПАРИ ДА СИ СИПЕШ ДО ГОРЕКОКОШКАРИ
  • #35
    Живко ( преди 3 години )
    Плюс-минус процентите при зареждането защо не ги казвате?Впрочем те са винаги минус.
  • #34
    Онзи ( преди 3 години )
    До средата : )
fallback
Последни