Дори компании, предлагащи автомобили на масовите пазари, като Honda, Toyota и Volkswagen пуснаха модели с малък обем. Повечето от тях бяха пренебрегнати от купувачите по различни причини, а други бяха спрени, тъй като не оправдаха разходите по тях. Изданието Autocar направи подборка именно на такива редки автомобили, които са произведени от масови марки.
В списъка са включени само легални модели, построени в завода на производителя. В него не влизат коли с ограничен тираж (като Bugatti Centodieci, например), състезателни машини, които нямат позволение да се движат по обществените пътища, а също така прототипи и концептуални модели. Не се броят и коли с променено задвижване и специално оборудване.
Най-редките автомобили на масови марки (ГАЛЕРИЯ):
Първият спортен автомобил на Volvo - P1900, е толкова неуспешен, че едва не води до закриване на фирмата. Той е идея на тогавашния изпълнителен директор на компанията Асар Габрелсон, който при посещение в САЩ установява колко са популярни колите с каросерии от фибростъкло. Корпусът е проектиран от калифорнийската фирма Glasspar, която твърди, че предлага висока надеждност.
Разработката и направата обаче са прекалено скъпи, а шведите не се интересуват особено от двуместен роудстър. В крайна сметка са произведени едва 67 бройки, а наследникът P1800 е далеч по-успешен.

