IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Два пъти мери: тестваме BMW iX3

Кросоувърът ни показва защо повече не трябва да се боим от електромобилите

Преди 7 години BMW представи първия си напълно електрически автомобил - i3, който предизвика разнопосочни мнения. Малката градска кола на ток бе револционна в много отношения - като ергономия, дизайн и, не на последно място, като екологичен ангажимент, защото залагаше не на бързина, а на ефективност, и използваше максимум рециклирани и природосъобразни материали. Но за почитателите на BMW тя имаше и сериозен недостатък: изобщо не приличаше на автомобил на марката.


BMW iX3


Сега идва ред на второто изцяло електрическо BMW - доста по-предвидимо на вид. Всъщност, на пръв поглед това си е познатото X3, което е най-продаваният модел на марката по света. Кросоувърът се предлага с бензинови, дизелови и хибридни агрегати - и сега към тях се присъединява и електрически двигател. Именно този вариант имахме възможността да тестваме в покрайнините на Мюнхен.

Всъщност iX3 е проектиран на базата на стандартния X3, като визуално може да бъде различен от него най-вече по дизайна на решетката на радиатора, както и по сините акценти на емблемите и надписите. Разликата в габаритите е почти незабележима, въпреки че е факт. Дължината е увеличена до 4730 мм (+10 мм), ширината е намалена до 1890 мм (-10 мм), а височината – до 1670 мм (-10 мм). Разстоянието между двете оси си остава 2860 мм.



Батерията с капацитет 80 кВт/ч (от тях използвами са 74 кВт/ч) е поставена под пода и намалява пътния просвет. Мястото за краката на пасажерите обаче си остава също като при стандартното BMW X3. За разлика от електрическите кросоувъри на конкурентите, iX3 се предлага само с един мотор с 286 к.с., 400 Нм и задно предаване, като пробегът е повече от приличен - 460 км. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 6,2 секуди, а максималната скорост достига 180 км/ч.

С други думи, в BMW са заложили на прагматизма, а не не скоростта и на оф-роуд способностите. Електрическото iX3 определено е насочено към хора, които искат да имат електромобил за ежедневна употреба. То може да се зарежда бързо при 150 киловата, като тогава са нужни само 30 минути, за да попълните батерията до 80%.

Друго, по което BMW iX3 се отличава от конкурентите си, е поведението на пътя. Производителите на луксозни кросоувъри на ток залагат на впечатляваща динамика - натискате педала на газта и буквално се изстрелвате напред. При баварския SUV това не е чак толкова явно. Да, той е много бърз, ако поискате, но същевременно вози рафинирано и спокойно, като по този начин не напряга човека зад волана.


BMW iX3


Това се постига и благодрение на автоматичната система за рекуперация на енергията, която е свързана с навигацията. При приближаване на кръстовище или кръгово, благодарение на радарните сензори и GPS-a системата забавя скоростта на автомобила. В началото ви изглежда малко страннно, тъй като кракът ви е на педала на газта, но постепенно свиквате. Още повече, че това пести доста енергия - а това е много важно при електрически автомобили.

По-високите нива на оборудване се предлагат с генератор на звук в кабината. Той произвежда жужене, които се усилва или намалява в зависимост от промяната в скоростта. На моменти може да бъде леко объркващо, но за щастие има възможност да го изключите и да пътувате в пълна тишина.


BMW iX3


BMW iX3 е с класическо задно предаване, но няма как да усетите, че задните колела са нестабилни. Системата за контрол на сцеплението работи впечатляващо и предотвратява всякакви неприятни изненади дори при влизане в завой с по-висока скорост. Като цяло електрическият кросоувър е приятен и лесен за управление, въпреки че е по-тежък от аналозите си с конвенционални задвижващи агрегати.

Кабината разполага с огромен брой системи и технологии, но тяхното управление е така разположено, че става лесно за използване. Всичко е там, където очакваш да го намериш, а освен това можеш да променяш разположение на показателите по свой вкус. На приборния панел се появяват данните за потреблението на енергия и за състоянието на батерията, а на централния дисплей излизат показанията за ефективността на задвижващата система.


BMW iX3


Всичко друго в салона си е типично за BMW. Удобни седалки с висока позиция на водача, които са комбинирани със скъпи и качествени материали. Като опция се предлагат електрическо регулиране на седалките, LED фарове, адаптивни амортисьори, стъклен покрив и пълен комплект от асистенти на шофьора.
Сериозно улеснение за водача представлява и интегрираната оперативна система Operating System 7.0 (iD7), собствена разработка на BMW. Тя предлага виртуален асистент, както и постоянна връзка с интернет, за да използвате пълноценно множеството удобни функции на мобилното приложение My BMW.

За iX3 се предлага и дигитален ключ - същият, който се появи за първи път при новото BMW 5-Series. На първо време той може да се използва само от притежатели на iPhone. Технологията BMW Digital Key е интегрирана във виртуалния портфейл Apple Wallet, като предлага възможност отключване и заключване на автомобила, а също така и споделяне на достъпа чрез iMessage. Тя може да променя мощността на задвижващата система, скоростта на движение, както и други настройки, като от нея могат да се възползват максимум 5 души.


BMW iX3


След продължило 3 часа пътуване по всякакви маршрути, в това число и лек офроуд, установяваме, че сме изминали около 270 км. При потеглянето  бордовият компютър отчиташе 375 км (тоест батерията не беше съвсем пълна). На финала той показва, че до следващото зареждане ни остават около 79 км. Все пак изминахме около 50-ина километра по магистрала, където проверихме и каква максимална скорост може да достигне iX3. Това показва, че реалният пробег на iX3 може спойкойно да надхвърли 420 км с едно зарежзане, което си е доста добър показател.

От BMW разкриват и любопитни данни за вредните емисии, които отделя едно iX3 по време на целия си жизнен цикъл. Ако използвате "зелено" електричество (тоест от възобновяеми източници), тогава отделените СО2 при производството, използването и рециклирането на модела са с 60% по-ниски в сравнение с тези на BMW X3 20d. Да, факт е, че производството на електрически модели все още е по-замърсяващо околната среда, но след 2 години употреба на iX3 тази разлика изчезва.


Още снимки на електрическия кросоувър - вижте в галерията:


Като цяло можем спокойно да кажем, че BMW iX3 е нормален и прагматичен електромобил, който може да се използва във всекидневието, стига да имате възможност да го зареждате поне веднъж седмично (ако го ползвате само в града). Да, той не е предназначен за тежки терени, но пък и не вярваме, че някой ще го използва за това. Все пак, това е BMW, а то няма как как да бъде евтино - цената му стартира от 129 000 лв. А с добяването на предлагани екстри и опции тя може да достиге и 150 000 лева.

Снимки: Automedia, BMW

0 от 500
  • #8
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Почитател ( преди 3 седмици )
    До коментар #6 Гледах тест на Automotor und sport (немски). Тестваха Тесла X и Ауди Е-трон, които смятам ,че са аналогични на iX3, поне по размери и тегло. Акцентираха и на реалния разход. Примерно качване на планина и слизане на пълна рекуперация, време за частично и пълно зареждане, влияние на климатика и т.н. При смесен цикъл - градско, извънградско и магистрала, средния им разход беше 24.8 - 25.0 КВ/ч за 100 км пробег. За това смятам, че за съжаление посочения разход/пробег не е реален.
  • #7
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Всичко беше прекалено хубаво и 150К ме върнаха в реалността
  • #6
    0 rate up comment 2 rate down comment
    Пропов ( преди 1 месец )
    Приятно съм изненадан от реалния пробег. 400км при обявени по малко. Това е много важно , щото повечето в сегмента лъжат яко. А точно този параметър осмисля всеки един автомобил като дефиниция - свободата на придвижване. Ако останеш без тяга по рано от плануваното , вместо приятно пътуване, имаш един сериозен 2 тонен проблем.
  • #5
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Ъъъъ, а какво има под предния капак? Не са ли оформили втори багажник?
  • #4
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Японеца ( преди 1 месец )
    Типично по немски, скъпо!
  • #3
    6 rate up comment 2 rate down comment
    На какво разчитат ( преди 1 месец )
    Едва ли ще има успех при задаващите се модели на специални платформи с очаквани доста по-ниска цена и по-голям пробег но може и да намалят цената
  • #2
    10 rate up comment 1 rate down comment
    Rabbit ( преди 1 месец )
    не, че нещо, обаче текущото Х3 20d X-Drive ЗАПОЧВА от 97 950 лева, а с оборудването, което при iX3 е стартово, струва 117 000. Разликата е десетина хиляди, които навсякъде извън България се покриват напълно от държавната субсидия
  • #1
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Jojo ( преди 1 месец )
    Когато цената му стане като на 2.0d бих го купил ,но с 50000-60000 лв отгоре абсурд