Светодиодните фарове вече влизат в стандартното оборудване на много от новите автомобили. Те са далеч по-ефективни от халогените, като тъй пестят енергия и има по-дълъг живот, но ако излязат от строя, по правила, не подлежат на ремонт и се налага подмяна на целия блок. А това е скъпо.
Този вид светлини започнаха да се използват преди около 20 години, като първоначално се поставяха на стоповете отзад, а след това и на мигачите, както и на дневните фарове. В крайна сметка, производителите започнаха да използват при късите и дългите светлини, като те напълно изместиха халогените и ксеноновите фарове.
Производството на качествени светодиодни фарове обаче е доста сложно, тъй като те се нуждаят от ярка светлина, за да могат да бъдат наистина ефективни. Това означава повече мощност, която води до нагряване, а то е вредно за всеки полупроводник. Съответно, светодиодите трябва да се охлаждат, което ги прави технически по-трудни за производство.
Съвременните LED-светлини с матрична технология се състои от множество малки светодиоди, които се управляват поотделно и могат да приглушат светлината, за да не заслепяват идващия насреща човек. Пространството пред тях е добре осветено, а препятствията се разпознават от рано.
Производители твърдят, че светодиодната оптика служи без проблем не по-малко от 15 години. Според експертите на ADAC (Германския клуб на автомобилистите) обаче, отдавна са минали времената, когато един автомобил се изхвърля, защото на 15 години е тотално увреден. Съвременните превозни средства изкарват повече, а това означава, че светодиодните фарове излизат по-рано от строя и трябва да бъдат заменени.
Специалистите посочват, че светодиодите служат по-дълго време от халогените, но с времето се износват, като яркостта им намалява. И ако излъчваният от тях поток светлина падне под 70%, те се считат за износени. Ресурсът им зависи основно от охлаждането и разсейването на топлината в техните модули.
Животът на този тип фарове до голяма степен зависи от конструкцията на автомобила, тъй като колкото по-висока е температури, толкова по-бързо излизат от строя. Съответно, ако са разположени в близост до двигателя, климатика или радиатора, това също оказва влияние върху работата им. Отказът на скъпата електроника също да ги извади от строя.
Според изследването на ADAC, ресурсът на светодиодните фарове е между 3000 и 10 000 часа, като това важи за предните светлини. Тези отзад имат по-дълъг живот. Проблемът обаче е, че те са по-скъпи и не подлежат на ремонт, тъй като трябва да бъде сменен целия блок.
Експертите посочиха и конкретни примери за това, колко плаща потребителя за светодиодни фарове. При автомобили като Opel Insignia, Peugeot 3008 и VW Passat Variant задните светлини, дневните фарове и мигачи струват допълнително от 200 до 300 евро, а основните фарове - от 700 до 1400 евро. Собствениците на Audi A4, Audi A4 Avant и VW Passat CC плащат съответно от 270 до 340 евро за задни светодиоди и от 1200 до 1800 евро за предни. А тези, които притежават Mercedes-Benz C-Class, Mercedes-Benz C-Class и BMW 3-Series, трябва да се бръкнат с от 420 до 620 евро за задни светодиоди и от 2200 до 4800 евро за светоиодни фарове.