Кросоувърът Q5 е бил най-продаваният модел на Audi в световен мащаб за поредна година въпреки очакваното в началото на 2025 ново поколение, показва годишният отчет на компанията. През 2024 са доставени общо 298,000 бройки от Q5, което е значителен аванс пред другите най-популярни модели - A6 (244,000 бройки) иi Q3 (215,000). На европейския пазар най-търсено е било компактното Audi A3 с 84,000 доставки, следвано от Q3 и електрическото Q4 e-tron.
Икономическата стагнация, растящата конкуренция в Китай и недостигът на някои компоненти са трите причини за спада в продажбите през 2024, твърди шефът на Audi Гернот Дьолнер
За календарната 2024 година Audi е доставила 1.67 милиона автомобила по цял свят - близо 12% спад на фона на 2023, която обаче бе рекордна година в цялата история на компанията. Сегашният резултат е по-добър от онзи през 2022.
Според главния изпълнителен директор на компанията Гернот Дьолнер три различни фактора са повлияли за този спад: икономическата стагнация на много основни пазари, нарастващата конкуренция и недостигът на компоненти, който забави производството на някои ключови модели на Audi в началото на миналата година (усетено и в България).
Най-големият пазар за Audi си остава Китай, с почти 650,000 доставени автомобила (спад от 11% на годишна база). Следват Северна Америка с 240,000 доставки (-13%), и Германия със 198,000 продадени коли (-21%). На останалите европейски пазари спадът на годишна база е доста по-умерен - едва около 5 на сто.
"За нас 2024 бе преходна година, защото тепърва започваме цялостното обновление на продуктовата си гама", заяви Гернот Дьолнер. През 2024 Audi представи важни нови модели като Q6 e-tron, A6 e-tron, A5 и Q5, но повечето от тях все още не са стигнали до основните пазари, или продажбите едва започват. Тази година към тях ще се присъединят новите поколения на Q3 и A7.
През миналата година Audi е продала 164,000 чисто електрически автомобила, като две трети от това количество се падат на Q4 e-tron. "Сложните икономически условия и липсата на прозрачност около политиката за стимули на правителствата в момента предизвикват известна неохота за покупка на електромобили, което се отразява на цялата индустрия", заяви шефът на Audi по продажбите Марко Шуберт.