IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Обратът на Mazda: тестваме електрическата MX-30

Компанията, която доскоро отричаше електричеството, ни е дала автомобил от бъдещето - но готови ли сме за него?

В епохата на все по-икономичните двигатели с вътрешно горене по света се появи необичаен, но много популярен спорт – каране до ръба на резервата. Това е упражнение, в което никога не печели най-бързият, а най-съобразителният. Ключово усилие е да не даваш газ, за да изцедиш още 10, 20, 40 километра пробег на литър гориво от автомобила си. Разход от 5, 4, 3 литра на 100 км предизвиква особена гордост у собствениците, а във форуми и фейсбук групи започват разпалени дискусии кой е охлюв и дали „има смисъл“ от това да се кара динамично вместо икономично.
  
  
Mazda MX-30 тест драйв
Цената на MX-30 за България е 69 690 лева, но е валидна за лимитираното "първо издание"
  
   
Понякога имаме чувство, че електрификацията стъпва върху този спортен ентусиазъм за икономия и пестене, наследил дивата ярост на 80-те и 90-те, когато максималната скорост беше абсолютна цел. Същевременно електрическите коли съблазняват и неизкушените от пестеливото шофиране с обещание за чудовищна незабавна динамика. Зад волана на новата Mazda MX-30 разбрахме също, че новото поколение електромобили искат да отговорят на съвсем нови задачи – каране на по-кратки разстояния, затова пък с максимална динамика, при безупречна изработка и стил, за сметка на неособено много място в интериора, но пък при достатъчно пространство за покупки, разходка или кратка ваканция.
  
  
Mazda MX-30 тест драйв
  
   
Mazda MX-30 изглежда като автомобил от бъдещето - но едно бъдеще, за което сякаш още не сме съвсем подготвени в нашето си, българско настояще.

Допреди една година в Mazda бяха доста скептични по въпросите на електрическите коли. Те силно вярваха, че бъдещето на ДВГ е още дълги години гарантирано и че иновации и технически подобрения по бензиновите агрегати ще донесат необходимата по-висока ефективност. Японските инженери смятаха меката хибридизация като достатъчно технологично нововъведение, с което да отговорят на по-строгите еврорегулации.
  
   
Mazda MX-30 тест драйв
  
   
Само че, както обикновено става в живота, обстоятелствата се промениха драматично бързо. Затова някак внезапно се появи моделът MX-30 – един от най-изкусителните, в естетически  смисъл, нови електромобили на пазара.
  
  
Mazda MX-30 тест драйв
   
 
Тази Mazda е автомобил, с който няма да останете незабелязани. Пропорциите на купето са впечатляващо модерни, а отварящите се обратно на движението задни врати демонстрират смело кой всъщност е основният конкурент на този модел – BMW i3. И в интериора си Маздата наподобява произведеното от рециклирани материали BMW, но е с поне една степен по-луксозна с добавката на по-качествени пластмаси и кожа към екологичните тапицерии от водорасли. Коркът по централната конзола е в чест на 100-годишния юбилей на компанията, започнала някога именно като производител на коркови изделия. Но можете да имате MX-30 и без него.
  
  
Mazda MX-30 тест драйв
  
  
Всички електронни системи отговарят на актуалните тенденции в автомобилостроенето – Apple Carplay/Android Auto за мултимедията, вградена все пак от производителя навигация, системи за контрол на мъртвия ъгъл както острани, така и за преминаващи зад автомобила субекти и обекти, LED фарове с автоматична регулация на светлините – но истинските високи технологиии са под... предния капак.
  
   
Mazda MX-30 тест драйв
   
   
Под предния капак всъщност е предимно празно пространство. Електромоторът е с размер на малка кутия, а литиево-йонната батерия е разположена под задните седалки. Така под капака остава учудващо много място. Не, японските инженери не са се объркали –  този автомобил вече се предлага в Япония като плъг-ин хибрид с ванкелов двигател, чието място е точно там, в пустеещата празнина на тестваната от нас електрическа Mazda. Но засега решилите да придобият този модел ще се възползват от добрия баланс на масата между предна и задна ос, от усещането за лекота и и прекрасната напречна динамика на това шаси като напълно електрически автомобил.
  
   
Mazda MX-30 тест драйв
Схемата със задната полуврата изглежда любопитно, но може да бъде и адски неудобна, ако сте спрели на тясно място между две коли. Минавате отпред, за да открехнете предната врата, после отивате отзад да отворите задната, връщате се отпред да затворите предната, за да може детето ви да мине отнякъде и да седне отзад...
   

Мощността на електрическия двигател на тази Mazda e… трудна за дефиниране. В цялостната комуникационна стратегия на Mazda за този модел се вижда, че акцентът не е върху скорост и ускорение, а върху устойчивост, екологично съществуване, тишина и комфорт и удължен пробег. Все пак, имаме дани за вас – 140 конски сили, при въртящ момент от около 264 Nm, ускорение до 100 км/ч под 10 секунди и максимална скорост от 140 км/ч. Батерията е с капацитет от 35,5 kWh, като по книжка пробегът на този автомобил е 200 км с едно зареждане.
  
  
Mazda MX-30 тест драйв
  
   
По време на нашия тест обаче научихме нещо фундаментално важно – че концепцията за пробег и разход на енергия, каквито ги познаваме от конвенционалните автомобили, нямат нищо общо с живота с електромобил.
Като начало съветваме всеки, който е решил да се впусне в света на е-колите, да си инсталира на смартфона приложението PlugShare. Това е платформа, която показва на карта абсолютно всички зарядни станции около вас, във вашия град, вашата държава и навсякъде по света. От това приложение ще разберем, че в София има две публично достъпни зарядни станции за безплатно бързо зареждане, още около десетина платени, десетки зареждащи станции за бавно зареждане. И също, че електричките в София са повече, отколкото бихте очакваме за град без каквито и да било стимули извън безплатното паркиране в синя зона.
   
   
Mazda MX-30 тест драйв
Коркът, в чест на някогашните първи стъпки на корпорацията Mazda, не ни се струва особено практично решение. Но спокойно можете да имате MX-30 и без него

  
Научавате доста бързо за разликата между бързото и бавното зареждане, за правия и променливия ток, за 22 и 50 киловата. На бавно зарядно с променлив ток Маздата се зарежда от 5 до 8 часа. Включително можете да я заредите у дома от контакта или с помощта на компактната зарядна станция с капацитет 6,6 kWh, която дилърът в момента ви подарява при покупка на автомобила.

На бърза зарядна станция с прав ток и 50 kW мощност можете да заредите до 80% батерията си за около 30-40 минути. Лично изпробвахме и се уверихме, че това е възможно. Оставащите 20% до пълен заряд обаче могат да отнемат между час и два часа. Но както и по-рано казахме, концепцията за използване на електромобил е съвсем различна. Де факто не трябва да ходите на бензиностанция, все едно зареждате с гориво/ток за следващите няколкостотин километра. Всъщност, при всяка удобна възможност можете да минете през някоя от бързите станции в София и да заредите почти цялата си батерия за половин час. Този половин час  в текущата обстановка ще ви принуди да вземете сутрешното си кафе от бензиностанция Еко на бул. „България“ или да минете за бърз кроасан и минерална вода през Кауфланд Банишора или Кауфланд на бул. „Борис III”.
  
   
Mazda MX-30 тест драйв
  
   
В един идеален свят обаче ще можете да зареждате колата си като смартфон – винаги и където ви е удобно. В сегашната ситуация реалният пробег с напълно заредена батерия, който постигнахме с MX-30, е около 160 км софийско шофиране и около 120 км междуградско. Излизането от София обаче е предизвикателство с тази кола, защото извън столицата инфраструктурата със зарядни станции е все още доста, доста рехава. Затова, за да имате повече пробег, е препоръчително да не карате много по-бързо от 80-90 км/ч. С което, съгласете се, ще се движите със сравнима скорост на онези наши съграждани, които обичат да се хвалят, че дизеловите им коли харчат под 4 литра на 100 км.
  
   
Mazda MX-30 тест драйв
За нула време ще научите местата на бързите зарядни станции в София - и ще опознаете другите членове на все още малкия клуб на шофьорите на електромобили. Сред тях има много интересни хора
   
  
Удоволствието от икономията е голям мотиватор за някои и пълен депресант за други. Така Mazda MX-30 е кола от едно бъдеще, в което ще имаме бързи зарядни станции навсякъде и ще шофираме на динамични импулси от по 80-100 км преди дозареждане. Извън България има такива места. В България засега това е възможен сценарий в София. Скоро и в други градове, надяваме се...


Още снимки от теста на Mazda MX-30 вижте в ГАЛЕРИЯТА:

 

0 от 500
  • #19
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    200км пробег. чета за няква дачия за града с 250км. за 30 к :))) Тия се закопават зверски...за момента не могат да даостигнат 2% от пазара в ЕС, а това едва ли някой ще го пазарува пред Айде 3
  • #18
    2 rate up comment 0 rate down comment
    112 ( преди 1 месец )
    Маздата е готина обаче пробега е твърде малък.
  • #17
    3 rate up comment 4 rate down comment
    Японеца ( преди 1 месец )
    Държа на мнението си: Бъдещето е в самозареждащите се хибриди!
  • #16
    1 rate up comment 2 rate down comment
    До 15 ( преди 1 месец )
    Особено Мазда както са го превзели - то са едни растящи продажби, едни печалби. Голямата фирма.
  • #15
    7 rate up comment 2 rate down comment
    Robi ( преди 1 месец )
    Японците превзеха света,а простака Ганьо Балкански бълва ли бълва простащини по сайтовете.
  • #14
    2 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    измислени коли като много други японски ,да не ги изреждам до 5-10г няма да ги има
  • #13
    6 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    в тези времена на глобална криза не мисля ,че някой разумен човек ще си купи това недуразумение за тези пари
  • #12
    5 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    освен всичко ел кола с предно предаване е много измислено, верно са бързали братята японци
  • #11
    6 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Колата нямала проблеми? Че тя цялата е едно голямо недоразумение. Дълга е колкото CX-5, а купето и багажникът са доста по-малки. Няма истински задни врати. Призовавам всеки любител на марката да сложи детско столче и после редовно да слага и качва 12 кг. дете в него. Разходът и е един от най-високите на пазара, което е необяснимо предвид леката батерия. Реален пробег на магистрала - 100 км. ИЗКЛЮЧИТЕЛНО бавно зареждане, което при студ пада още. Бавна е. Зле работещи електронни системи.
  • #10
    5 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    с тия 160 км можеха да я направят баничарка -до кауфланд и обратно и насам натам май само в София ,иначе май до Боровец по баира може и да не стигне,другия вариант до Пазарджик на пазара за зарзават и до кауфланд за зареждане и кебапчета и после след някой тир да *** въздуха за икономии .Може да се каже -честито на печелившите