С пазарна капитализация от над половин трилион долара мисли ли се в Tesla за закупуване на някои от големите автомобилни производители? Този въпрос беше зададен на главния изпълнителен директор на компанията Илон Мъск по време на връчването на наградата Axel Springer 2020. Милиардерът се опита да се измъкне, като отговори, че никога не би направил опит за поглъщане, но е готов да обсъди сливане с друга компанията.
Изявлението на Мъск беше по повод дискусиите, че Tesla се готви да купи някой от конкурентите си като Volkswagen, Toyota, GM или Ford. Този въпрос обаче създава два основни проблеми. Първият е как може да стане това, а вторият - защо?
Текущата пазарна капитализация на Tesla е 584,76 млрд. долара (според Yahoo Finance), като оперативният паричен поток е 4,348 млрд. долара, а свободният паричен поток - само 1,827 млрд. В същото време пазарната капитализация на Volkswagen е 158,60 млрд. долара при оперативен поток от 23,522 млрд. и свободен паричен поток от 5,1 млрд.
За да може Tesla да купи който и да е конкурент, ще са необходими пари. Затова и Мъск беше запитан, дали компанията би продала акции, като по този начин рискува поглъщането от друг купувач? Както и дали би разменил акции на Tesla с хора, които контролират други производители на автомобили? Мъск заяви, че е отворен към подобен подход, но дали казва истината?
Евентуалното поглъщане или сливане на друг производител ще донесе проблеми на Tesla, тъй като компанията предпочита да продава колите си директно, а не чрез дилъри (някои от тях в САЩ не искат и да чуят за продажба на електромобили). Освен това, Tesla не е и голям фен на профсъюзите и вероятно ще има доста проблеми и в Германия с IG Metall (германския съюз на металурзите). Компанията вече отказа да подпише договор с тях, което може да доведе до стачки в Гигафабриката, строяща се край Берлин.
Снимка и видео: Motor1