На теория разходът на гориво през зимата би трябвало да е по-нисък: студеният въздух е по-плътен, и осигурява по-добри смеси (същото нещо, което иначе в някои двигатели прави междинният охладител, или intercooler).
Само че теорията, както добре знаете, невинаги съвпада с практиката. В истинския живот зимният разход е по-висок от летния, понякога осезаемо. Това се дължи и на обективни фактори, и на шофьорски грешки.
Обективните фактори са ясни: зимните гуми, които имат по-високо съпротивление на търкаляне; постоянно включеното парно и всевъзможните отоплители - за стъклата, за чистачките, за седалките и волана; сгъстяването на маслото в лагерите заради ниските температури, което повишава триенето. За тези неща не можете да направите нищо.
Но има и немалко субективни фактори, които увеличават консумацията в студа, а те вече зависят и от вас.
Начините да пестите гориво през зимата (ГАЛЕРИЯ):
Това е вечен спор в автомобилните среди: да се подгрява или да не се подгрява двигателят преди потегляне. Чували сме всякакви аргументи - за екологията, как при новите двигатели подгряването не е нужно, и обратно - как трябва 10 минути да стоите на място с постоянна газ.
Онова, което са ни казвали неофициално инженери от компаниите производителки, е следното: добре е двигателят, колкото и да е нов, да поработи минута и половина - две на празен ход, без газ, за да се възобнови правилното смазване. След това потегляте и десетина минути карате съвсем умерено, докато работната температура на двигателя не се повиши.