Любопитен експеримент проведоха експертите от руско издание "За Рульом". След като в продължение на повече от 2 години те сравняваха и оценяваха системите за задвижване на четирите колела на повече от 40 кросовъра и всъдехода, този път те решиха да проверят възможностите на 5 седана, оборудвани с интелигенти системи за задвижване на двете оси.
В случая бяха избрани модели, които стъпват с огромни амбиции на пазара Genesis G70, Subaru Legacy, Audi A4, BMW 430i и Mercedes-Benz S 560 L. Всеки от петте автомобила претендира, че превъзхожда своите конкуренти, но все пак трябва да се разбере, коя от системите - 4MATIC, xDrive, SI-Drive, quattro или HTRAC, се справя най-добре. И затова всички те се подлагат на еднакви изпитания.
Първият тест е с поставяне на две платформи под колелата на водещата ос - при Audi и Subaru това е предната, а при Mercedes, BMW и Genesis - задната. При безпроблемно потегляне моделът получава 5 точки, а при потегляне след буксуване - 4. Ако се наложи изключване на системата за контрола на сцеплението, точките за 3.После същото се повтаря и с другата ос, като съответно максималният бал, който може да събере всеки автомобили е 10 точки.
Второто изпитание е диагонал, като тук пак се използват две платформи. Те с поставени противоположно на предната и на задната ос, като така може да може да се оцени не не само работата на междуосевия диференциал, но и имитацията на блокировка на връзката между колелата. Безпроблемното излизане напред или назад носи 10 точки.
Накрая идва най-интересното, като се поставят 3 платформи - две на предните колела и една на задното. Логиката е елементарна - препятствието обикновено е пред самия автомобил и предните колела първи достигат до него. Ако машината се справи с него, получава максимум 10 точки. После двете платформи се слагат отзад, а една отред и отзад. При успех се дават 5 точки.
Как се справиха отделните модели - вижте в талерията:
Оказва се, че трансмисията 4MATIC на Mercedes-Benz без принудителна блокировка на междуосевия диференциал и понижаващи предавки е толкова убедителна, колкото при кросоувърите и всъдеходите на същата марка.
Компанията Subaru има върху какво да работи по електрониката си, тъй като BMW доказва, че автомобил с електронно-управляема муфа и грамотно настроени електронни асистевни може да бъде далеч по-успешен, отколкто Audi и неговия самоблокиращ диференциал Torsen.
Корейско-канадската разработка разработка HTRAC (освен на Genesis тази трансмисия се постявя и на новите Tucson и Santa Fe) все още е далеч от нивото на най-добрите, макар и по-стари аналози.