Не е тайна, че голяма част от съветската автомобилна индустрия е изградена на базата на заемки - а понякога и откровено копиране - на чуждестранни марки. Политиката на властите в СССР е да се отделят повече ресурси за дизайн и производство на товарни автомобили, отколкото на леки, и затова за много от автомобилните инженери е било по-престижно да увеличават товароносимостта на камион, отколкото да усъвършенстват аеродинамиката на автомобил.
Резултатът на тази политика е, че през 2019 в Русия 35% от товарните автомобили в движение са произведени през съветско време. В индустрия като товарната здравината, цената и простотата на обслужване на един камион са от високо значение и фактът, че толкова голям брой от съветските камиони все още се движат и работят здравата, заслужава адмирации.
10 легендарни съветски камиони (ГАЛЕРИЯ):
Трудно е да си представите размерите на тази гигантска машина само по снимка. С височина от 6 метра, дължина 15 и ширина 8 метра, БеЛАЗ-75501 се конкурира по размери с малка жилищна сграда. Представен е през 1991 и остава в историята като най-големия съветски кариерен самосвал. Максималната му товароносимост е 480 тона или около 80 африкански слона, а максималната скорост от 40 км/ч се постига с помощта на дизелов двигател от влак с мощност от над 3 000 к.с.. Двигателят задвижва генератор, който предава мощноста до двата електродвигателя на задната ос. Кабината е разработка на японската фирма Komatsu, разположена е на 4,4 м височина и притежава удобства като климатик и шкафче за дрехи. За жалост единственият екземпляр на Белаз-75501 е разглобен за скрап през 2000 г.
Двигател: 165,5-литров D49 дизел от локомотив
Мощност: 3150 к.с.
Товароносимост: 280 000 кг.
Максимална скорост: 40 км/ч


2