През последните три години чухме какво ли не за ID.3, първия чист електромобил на Volkswagen. Колата, която ще спаси европейската автомобилна индустрия. Колата, която ще препъне Тesla. Колата, която ще промени правилата на играта.
Най-големият коз на Golf винаги е бил, че в което и поколение да седнете, неизменно знаете кое къде е и как действа. Сякаш една дузина инженери са седнали и по една седмица са мислили къде да бъде всеки бутон.
Тук вече не е така.
Опитите ID да бъде максимално модерен и максимално изчистен означават адски много сензорни екрани и бутони, всеки от които има повече от една функция. Даже този за стъклата е един и същи за предните и за задните.
Отнема известно време, докато човек схване логиката. След това може да бъде и доста удобно. Но като цяло управлението с тъч-скрийн, докато карате, не е от най-блестящите идеи. За щастие Volkswagen ви оставя и друга опция. ID е получил гласов асистент, който най-сетне наистина работи, и разбира даже английски с шопски акцент.
Във всички други отношения обаче ID е наистина роднина на Golf. Той е приблизително със същите размери, което го прави удобен в града. Но е доста по-просторен отвътре. От една страна, липсата на мотор и охладителна система под предния капак прави въпросния капак доста по-къс, и позволява по-голямо междуосие. От друга, ID е с цели 10 сантиметра по-висок - и позицията на шофьора е по-скоро като в кросоувър, отколкото в нормален хечбек.
Багажникът побира 385 литра, което също е почти идентично със способностите на Golf.
Това, което тестваме, е версията First Edition - първото издание. То има 58-киловатчасова батерия, 204 коня (доста повече от някои Golf GTI в миналото), и 7.3 секунди от 0 до 100 км/ч. Което не е никак лошо, но не и чак изумително.
204 к.с. максимална мощност 310 Нм максимален въртящ момент 3.4 секунди 0-60 км/ч 160 км/ч максимална скорост |
Изумително е обаче ускорението от 0 до 50 км/ч - точно това, което най-често ви се налага да използвате в места като София, Варна, Пловдив. Това ускорение, в съчетание със задното предаване и ниския център на тежеста, прави от ID удивително пъргав градски автомобил. Управлението е приятно прецизно. Но при спиране ще усетите ясно, че теглото не е като на Golf. Ако броим и шофьора, то надхвърля 1800 килограма.
Окачването е комфортно и колата вози доста меко. Но масата се чувства, когато минавате през неравности.
Оставете настрани мита, че батериите работят по-зле на студено - всъщност е точно обратното. Проблемът е, че вие работите по-зле на студено. За да ви стопли, един нормален автомобил ползва основно остатъчна топлина от двигателя с вътрешно горене. ID.3 може да разчита само на батерията си.
Когато не е нужно отопление, ID.3 спокойно ще направи и 400 километра градско каране. Той е от малкото все още електромобили, които могат да се зареждат скоростно при цели 100 киловата. Само че ви желаем късмет в намирането на такава станция в България. Колата е идеална за хора с гараж или двор. Тогава можете да я зареждате нощем от стенното зарядно и изминаването на 100 километра ще ви струва само около 1.40 лева. А и можете вечерта да й зададете в колко часа да се затопли на сутринта, докато още е включена в мрежата.
Но главният коз на ID.3 не е цената, а фактът, че той си остава типичен Volkswagen. Тоест разумен, практичен и познат.
Още снимки от теста на Volkswagen ID.3 вижте в ГАЛЕРИЯТА: