Въздухозаборникът е основен елемент не само от дизайна на автомобила, но и от неговата задвижваща система. Той използва налягането на насрещния въздушен поток, за да го пренасочи към двигателя. Самият поток служи за окислител на горивото и е необходима част за създаване на горивната смес. Освен това той охлажда двигателя, трансмисията, спирачната система и други важни агрегати.
Поставянето му на покрива на автомобила е интересно инженерно и дизайнерско решение, което се среща при спортните коли. В следващия списък обаче няма да попаднат модели като Bugatti Veyron и други подобни, чийто въздухозаборник е поставен в задната част на покрива, както и такива като придшните поколения на Subaru WRX STI, където той служи за подаване на въздух в салона.
10 коли с въздухозаборник на покрива (ГАЛЕРИЯ):
За разлика от останалите машини в този списък, които струват милиони, малката спортна кола на производителя от Норфолк може да бъде купена за далеч по-прилична сума. В основата на лекия роудстър (тегло от 914 до 1000 кг в зависимост от версията) е пространствена рама от фибростъкло, а зад гърба на водача и пътника до него е поставен надежден мотор на Toyota - от 1,8-литров редови с 4 цилиндъра до 3,5-литров турбо V6.
Благодарение на отлично настроеното си шаси, дори най-слабите модификации предлагат страхотни емоции зад волана. И въпреки, че за 20 години Lotus Exige така и не претърпя значими промени в конструкцията, компанията се отказа от въздухозаборника на покрива още през 2012 година.