Почти всяко ревю за съвременен Citroen започва с някаква препратка към митичния DS от 50-те и 60-те - триумф на дизайна, новаторските технологии, комфорта и така нататък. На фона на който днешните коли някак си разочароват. Всичко това е чудесно, но носталгията обикновено пропуска да спомене някои важни аспекти на DS: че е пословично сложен, труден за ремонтиране и че струва шокиращо много за дотогавашната клиентела на Citroen. В зората на 60-те обикновен DS струва с четвърт милион франка повече от Renault Fregate и с 370 000 повече от Peugeot 403. Това обяснява и защо, въпреки статута си на икона, тази кола се е продала в една 1.45 милиона екземпляра за цели 20 години на пазара.
Сегашното поколение на далеч по-скромния С3 е продало 850 000 само за три години и, както вървят нещата, ще надмине легендарния си предшественик още през 2022. Тази година С3 е четвъртият най-продаван модел във Франция, и най-продаваният в Дания. За което има много добра причина: С3 е ЕВТИН.
Разбира се, и той не е неподатлив на общата лавинообразна инфлация. Допреди година все още имаше C3 за под 20 000 лева, макар и доста оголени. При фейслифта за моделна година 2021, който тестваме в околностите на Париж, стартовата цена за българския пазар е вече 24 320 лева с ДДС. Това е неизбежно: най-евтините за производство двигатели отпаднаха от гамите заради новите екостандарти на Брюксел, дори и малките бензинови коли вече трябва да имат филтър за твърди частици, да не говорим за все по-дългия списък от системи за сигурност, които Еврокомисията въведе като задължително оборудване. Всички тези разходи, естествено, производителите автоматично прехвърлят към клиентите си.
Но дори и така обновеният С3 си остава един от най-изгодните модели на нашия пазар. При това в новото базово ниво вече получавате доста повече: бензинов мотор с 83 коня, всички електронни системи за сигурност, LED-светлини, централно заключване, климатик, електрически огледала с отопление, радио с MP3, Bluetooth, USB и бутони за управление на волана... Дори и допълнителните екстри са разумно ценообразувани: парктроник с камера за задно виждане е малко над 400 лева. За сравнение при VW Polo камерата е 500, а парктроникът - 1400.
След като пробвахме и автоматика, и вариант с ръчни скорости, сме склонни да препоръчаме първия. Ръчната трансмисия е грубовата и с неудобно изнесен напред лост. Докато за варианта с два педала в Citroen най-после са се отказали от т. нар. роботизирана кутия (сравнима по удоволствие само със зъболекарски стол от 70-те години) и са внедрили шестстепенната ЕAT6 - съвсем модерен и прилично работещ хидротрансформатор, производство на японската Aisin.
Трицилиндровият турбомотор с обем 1.2 литра ни е добре познат от други модели на групата PSA. Тук е с относително малък турбокомпресор, но пак дава достатъчно въртящ момент (205 Нм) за спокойни изпреварвания.
110 к.с. максимална мощност 205 Нм макс. въртящ момент 10 секунди 0-100 км/ч 191 км/ч максимална скорост |
Несъмнен минус е пътното поведение: С3 се усеща стабилен, но напълно безчувствен. За разлика от братовчедите Peugeot 208 и Opel Corsa, той си остава на старата платформа PF. При нея няма и помен от онази специфична радост, че карате пъргава малка кола - радост, която биха ви дали Ford Fiesta или дори Suzuki Swift. Но С3 компенсира с доста по-меко возене. И с други неща.
Още снимки на новия Citroen C3 вижте в ГАЛЕРИЯТА: