IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо дизеловият двигател е по-икономичен?

Моторите на такова гориво имат термодинамика, която най-близко се доближава до идеалния цикъл на Карно

Автомобили с дизелови двигатели се купуват най-често от прагматици. Това са хора, които искат да спестят пари не толкова в самия процес на закупуването му, а в хода на дългосрочната му експлоатация - чрез намаляване разходите за гориво. При равни други условия дизелът винаги консумира по-малко от бензина. Но защо?


Дизелов двигател - икономичност


Ако вземем един и също автомобил с бензинов и дизелови двигател със сходни характеристики, последният винаги ще харчи 2-3 литра, а дори до 5 (в зависимост от обема и мощността), по-малко гориво на 100 км. Малко вероятно е някой да се съмнява в това (цената на самата кола и разходите по поддръжка не се взимат под внимание в този контекст). Става дума за проста закономерност.

В какво се крие тайната на дизела? За да разберем нюансите, трябва да се обърнем към устройството на дизеловите двигатели и законите на термодинамиката. Тук има редица нюанси и аспекти. Самият дизелов двигател има различен термодинамичен цикъл от бензиновия, който е възможно най-близо до идеалния цикъл на френския физик и инженер Сади Карно. Коефициентът на полезно действие на дизеловия двигател по начало е значително по-висок.


Дизелов двигател - икономичност


Възпламеняването на горивото в цилиндрите на дизеловите двигатели става не благодарение на искра от свещите, а поради компресия. Ако при повечето бензинови двигатели коефициентът на компресия е на ниво от 8,0 до 12,0, то при дизеловите той е от 12,0 до 16,0, дори по-висок. От термодинамиката следва, че колкото по-висока е степента на компресия, толкова по-висока е ефективността. В цилиндрите не се компресира въздушно-горивната смес, а само въздухът. Впръскването на гориво се извършва почти в момента, в който буталото преминава през горната мъртва точка - едновременно с възпламеняването.

По принцип, дизеловите двигатели нямат дроселова клапа (макар да има и изключения, особено в последно време). Това прави възможно значително намаляване на така наречените загуби при засмукване на въздуха в цилиндрите. При повечето бензинови двигатели такава клапа е необходима и тя консумира енергия по време на работа. Ако дроселова клапа е частично затворена, в системата за подаване на въздух възниква допълнително съпротивление. Дизеловите двигатели по принцип нямат такъв проблем. Освен това всеки модерен дизел е немислим без турбина, която осигурява максимален въртящ момент почти от празен ход.


Дизелов двигател - икономичност


И накрая, ефективността на дизеловите двигатели до голяма степен се дължи на свойствата на самото гориво. По начало то има по-висока ефективност на горене. Дизеловото гориво е по-плътно от бензина - средно то дава 15% повече енергия при изгаряне. Дизелът, за разлика от бензина (който изисква съотношение от 11: 1 до 18: 1 с въздуха), изгаря в почти всяко съотношение с въздуха. Дизеловия двигател впръсква гориво точно толкова, колкото е необходимо за преодоляване силите на триене на цилиндрово-буталната група, коляновия вал и маслената помпа. На практика това води до намаляване разхода на гориво на празен ход до 2-3 пъти спрямо бензина. Това обяснява и слабото нагряване на дизеловите двигатели по време на работа. Дизелът винаги е по-малко термично натоварен, което означава, че очевидно има по-голям ресурс и по-висок въртящ момент.

Какво получава на практика собственикът на дизелов автомобил? Средно, това е 30% по-икономичен автомобил в сравнение с бензиновия си колега (по отношение на горивото). В комбинация с турбокомпресор с променлива геометрия и системата Common Rail това води до наистина впечатляващи резултати. Дизеловият автомобил прекрасно ускорява от ниски обороти, изразходвайки минимално количество гориво. Именно него експертите препоръчват на прагматични хора, които обичат офроуд екскурзиите. При кросоувърите със задвижване на всички колела и сериозните офроуд автомобили този тип двигател е предпочитан.

0 от 500
  • #31
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Газов инжекцион ( преди 3 години )
    Робин Худ, хубаво споделяш мнение, но и аз да споделя съвет с теб - върни се в 3-ти клас, та да може госпожата по български да те научи да пишеш правилно!
  • #30
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Тодор ( преди 3 години )
    Ам я кво да кажа с моя 12 цилиндров атмосферен двигател и на място да работи па няма как да харчи по малко от дизеловия ми миниван. Четете статията правилно кратуни. Не става дума кой по мощен а по икономичен при горе долу еднакви условия
  • #29
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Тодор ( преди 3 години )
    Ам я кво да кажа с моя 12 цилиндров атмосферен двигател и на място да рсботи па няма как да харчи по малко от дизеловия ми миниван. Жижпвтете статията правилно кратуни. Не става дума кой по мощен а по икономичен при горе долу еднакви условия
  • #28
    16 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    А стария дизел си е живо тото. Един 10-тина + годишен дизел (каквото се кара масово тук) е нормално на между 300 и 500к км и всичко им е консуматив вече. Както изброи робин худ - имат един куп потенциални проблеми за по 500-1000лв. И при 5лв/100км икономия всеки от тях те връща едни 15к км назад спрямо бензина.
  • #27
    7 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    За да вземеш нов дизев трябва да караш МНОГО, за да си на далавера и да избиеш тия 3-5к лв разлика, а и да търпиш отговорността всяка седмица задължително да караш 20-30 км във високи обороти (макар че за да въртиш 20+к км на година сигурно имаш достатъчно извънградско). В Европа че се кара дизел кара се, но не толкова. Миналата година имаше статистика че в Германия (меката на нафтата) 60% от новите коли са служебни но само 40% от регистрациите са за дизел - т.е. и бизнеса не кара на 100% дизел
  • #26
    9 rate up comment 20 rate down comment
    робин худ ( преди 3 години )
    Съвремените дизели с евро 5 и нагоре който не са за градско каране тия коли или влизаш във филми рециклажи и тем подобни да не говори за пезокристалните дщзи цифра турбинка цифра демферче цифра помпа високо налягане цифра клапани високо и ниско налягане цифра като се прибави и лошата нафта в бг и че повечето коли са втора употреба е ЧЕСТИТО НА МАЗХИСТИТЕ ДИЗЕЛДЖИЙ лично аз предпочитам бензин и карам на гас само мозохистите карат на бензин
  • #25
    27 rate up comment 9 rate down comment
    Влади ( преди 3 години )
    За да изкараш същите Nm на бензинов такъв вариант ти трябват поне още 100 к.с отгоре .Живи и Здрави ,всеки да кара каквото му е на душа.Не хранете хората защо имат едни или други предпочитания ,колкото марки толкова и мнения и фенове.Само не си мислете ,че всички дето караме 10-15-20 годишни дизели не можем да си поддържаме колите и чадим по светофари.Да,има много такива ,но дали ще си смени ЕГР или катализатор или ще кара гуми на 8 сезона няма значение за недобросъвестния водач!! Със здраве !
  • #24
    15 rate up comment 6 rate down comment
    Влади ( преди 3 години )
    Не претендирам,че съм разбирач,знам само,че на мен ми трябваше магаре да тегли мен жената и детето барабар с дядото и бабата (като се посместят) и пълен багажник .Знам със сигурност,че дизела има много по-голям въртящ момент. Някога един човек ми беше казвал ,че конските сили са за да поддържат скорост от 180-280км) но реално въртящия момент е важен в една кола .Аз съм със 310 nm въртящ момент и само 130 КС,колата не усеща 4 човека и пълно комби по Хемус из баира ,друго не ми трябва
  • #23
    4 rate up comment 0 rate down comment
    До 24 ( преди 3 години )
    Абе ти луд ли си или на луд шапката носиш? Дадох ти линк от ауто дата с всички двигатели и техните характеристики на голф 7 фейслифт от 2017г до 2020г или до излизането на голф8. Нямало 2.0тси. Изобщо знаеш ли какво е това TSI? Недей казва, че няма 2.0тси защото ще ти се смеят някъде.
  • #22
    2 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    18/19 - виж линка който съм ти постнал от уикипедия за голф 7. Чети малко по-внимателно, не съм казал че нямат ТСИ изобщо, а че няма 2.0 ТСИ, мониторан на Голф 7. (надявам се да правиш разлика). 2.0 бензин е от Голф ГТИ нагоре..различно напомпан, но него не можеш го сравяваш с 2.0 ТДИ.