fallback

Защо дизеловият двигател е по-икономичен?

Моторите на такова гориво имат термодинамика, която най-близко се доближава до идеалния цикъл на Карно

Автомобили с дизелови двигатели се купуват най-често от прагматици. Това са хора, които искат да спестят пари не толкова в самия процес на закупуването му, а в хода на дългосрочната му експлоатация - чрез намаляване разходите за гориво. При равни други условия дизелът винаги консумира по-малко от бензина. Но защо?

Ако вземем един и също автомобил с бензинов и дизелови двигател със сходни характеристики, последният винаги ще харчи 2-3 литра, а дори до 5 (в зависимост от обема и мощността), по-малко гориво на 100 км. Малко вероятно е някой да се съмнява в това (цената на самата кола и разходите по поддръжка не се взимат под внимание в този контекст). Става дума за проста закономерност.

В какво се крие тайната на дизела? За да разберем нюансите, трябва да се обърнем към устройството на дизеловите двигатели и законите на термодинамиката. Тук има редица нюанси и аспекти. Самият дизелов двигател има различен термодинамичен цикъл от бензиновия, който е възможно най-близо до идеалния цикъл на френския физик и инженер Сади Карно. Коефициентът на полезно действие на дизеловия двигател по начало е значително по-висок.

Възпламеняването на горивото в цилиндрите на дизеловите двигатели става не благодарение на искра от свещите, а поради компресия. Ако при повечето бензинови двигатели коефициентът на компресия е на ниво от 8,0 до 12,0, то при дизеловите той е от 12,0 до 16,0, дори по-висок. От термодинамиката следва, че колкото по-висока е степента на компресия, толкова по-висока е ефективността. В цилиндрите не се компресира въздушно-горивната смес, а само въздухът. Впръскването на гориво се извършва почти в момента, в който буталото преминава през горната мъртва точка - едновременно с възпламеняването.

По принцип, дизеловите двигатели нямат дроселова клапа (макар да има и изключения, особено в последно време). Това прави възможно значително намаляване на така наречените загуби при засмукване на въздуха в цилиндрите. При повечето бензинови двигатели такава клапа е необходима и тя консумира енергия по време на работа. Ако дроселова клапа е частично затворена, в системата за подаване на въздух възниква допълнително съпротивление. Дизеловите двигатели по принцип нямат такъв проблем. Освен това всеки модерен дизел е немислим без турбина, която осигурява максимален въртящ момент почти от празен ход.

И накрая, ефективността на дизеловите двигатели до голяма степен се дължи на свойствата на самото гориво. По начало то има по-висока ефективност на горене. Дизеловото гориво е по-плътно от бензина - средно то дава 15% повече енергия при изгаряне. Дизелът, за разлика от бензина (който изисква съотношение от 11: 1 до 18: 1 с въздуха), изгаря в почти всяко съотношение с въздуха. Дизеловия двигател впръсква гориво точно толкова, колкото е необходимо за преодоляване силите на триене на цилиндрово-буталната група, коляновия вал и маслената помпа. На практика това води до намаляване разхода на гориво на празен ход до 2-3 пъти спрямо бензина. Това обяснява и слабото нагряване на дизеловите двигатели по време на работа. Дизелът винаги е по-малко термично натоварен, което означава, че очевидно има по-голям ресурс и по-висок въртящ момент.

Какво получава на практика собственикът на дизелов автомобил? Средно, това е 30% по-икономичен автомобил в сравнение с бензиновия си колега (по отношение на горивото). В комбинация с турбокомпресор с променлива геометрия и системата Common Rail това води до наистина впечатляващи резултати. Дизеловият автомобил прекрасно ускорява от ниски обороти, изразходвайки минимално количество гориво. Именно него експертите препоръчват на прагматични хора, които обичат офроуд екскурзиите. При кросоувърите със задвижване на всички колела и сериозните офроуд автомобили този тип двигател е предпочитан.

fallback
  • #41
    Хаха ( преди 3 години )
    43 осъзнаваш ли, че на 4000 оборота дизела е залепил стрелката на скоростомера в крайна дясна точка??? А бензина докато влезе в "лютеницата" някоя жена забременява и ражда. Явно изобщо не си наясно за какво служи максималния въртящ момент, и колко е важно да е в ниските обороти. Точно защото при бензина хем е по-нисък, хем е на по-високи обороти трябва да го чакаш да стигне "лютеницата", за да попне да върви.
  • #40
    Ники ( преди 3 години )
    Защо всички непрекъснато повтарят "висок въртящ момент в ниските", " тръгва от рано" и др. подобни глупости. Защо никой не споменава истината, че във високите, след 3500-4000 оборота всички дизели са мъртъвци, и то точно в момента когато има значение, да не би да карат с 22 степенна трансмисия и да качват скорости до безкрай. Бензина си му е майката, в ниските е спокоен и плавен и като влезе в лютеницата става страшно.
  • #39
    Хаха ( преди 3 години )
    41,от тоя 1,5 какво очакваш? 100кс на това тежко купе нормално да харчи. Вземи си някой 3.0 шестак да видим дали ще харчи. Айде да не е толкова голям и 2.0,2,2.2,5 пак пробвай да видим дали ще харчи. Имах 1,9 90кс с нормално каране 4,6,като го натисна 5,5-6на 100.
  • #38
    Иван ( преди 3 години )
    Дизела е икономичен!? 1.5 dci/100h.p на Рено (карам го в Дъстър) НЕ Е падал под 8/100 колкото и да съм си правил експерименти! Карам я само на предно, в умерени температури без климатик с много галене... повече от 620км с 50л дизел не съм успял да мина! Върви добре, динамиката е добра, разхода обаче е почти като на бензинов мотор (личната ми е пак толкова коне и гори точно толкова). Здрав е, наистина по-еластичен от бензина, но... няма как да се навия да карам печка :D
  • #37
    Иван ( преди 3 години )
    Ако изключа последното изречение, че по-подходящ за Offroad машините, останалото е написано от човек, който е чувал това-онова, но яко се е изгубил в превода явно... И понеже нямам нерви да пиша нова статия ще го обобщя - дизелите не са лоши мотори ако говорим за нови такива или поне с малък пробег. "Прагматиците" може да спестяват 2л/100км, но като теглиш чертата с евентуални проблеми и главоблъсканици, нещата са почти 1:1 откъм разходи и при това не коментирам ако бенизна се кара за АГУ...
  • #36
    Форд ( преди 3 години )
    Двигател екобуст - убиец на дизели
  • #35
    Тоз пък ( преди 3 години )
    Само дето не е карал дизел може да напише подобна тъпотия за пушеци, миризми и т. н.Простено ти е.
  • #34
    Добре де ( преди 3 години )
    Това колко харчи един автомобил не е най важното нещо .Има и други не по малко важни параметри като : разходи за обслужване и ремонти , честота на възникване на аварий , комфорт в колата (вибрации , звуци , наличие на миризми) , престиж и други !Все неща в които нафтовите печки отстъпват чувствително .Спестеното от гориво го набутваш в ремонт. А като вие толкова важен разходът, карайте колело или пътувайте със градският транспорт !
  • #33
    Стан ( преди 3 години )
    Съгласен съм с всичко написано в статията, но... теорията е едно, практиката съвсем друго:Volvo V50 2.4 газ/бензин, 5 цилиндъра, 170 коня, ~1500 кг. - в София стига 15/100 газMazda CX-5, 2.2 bi-turbo diesel, 185 коня, ~1500 кг. - в София стига 10/100 дизелСъпоставката не е много честна заради форм-факторите на автомобилите, но като заключение мога само да кажа: който не иска да дава пари за гориво - има градски транспорт на левче :)
  • #32
    анонимен ( преди 3 години )
    До някъде е така, НО първо ОПФ/ГПФ-а при бензините е на практика вечен, защото той винаги е в режим на почистване без значение натоварването, защото бензина работи при по-високи температури. Второ модерните бензини харчат доста близо до дизелите, така че липсата на газ не е таква драма. Трето 10 годишен турбо бензин едва ли ще е на 500к км. И четвърто бензина е по-финно гориво и не задръства дюзи.
fallback
Последни