fallback

Защо дизеловият двигател е по-икономичен?

Моторите на такова гориво имат термодинамика, която най-близко се доближава до идеалния цикъл на Карно

Автомобили с дизелови двигатели се купуват най-често от прагматици. Това са хора, които искат да спестят пари не толкова в самия процес на закупуването му, а в хода на дългосрочната му експлоатация - чрез намаляване разходите за гориво. При равни други условия дизелът винаги консумира по-малко от бензина. Но защо?

Ако вземем един и също автомобил с бензинов и дизелови двигател със сходни характеристики, последният винаги ще харчи 2-3 литра, а дори до 5 (в зависимост от обема и мощността), по-малко гориво на 100 км. Малко вероятно е някой да се съмнява в това (цената на самата кола и разходите по поддръжка не се взимат под внимание в този контекст). Става дума за проста закономерност.

В какво се крие тайната на дизела? За да разберем нюансите, трябва да се обърнем към устройството на дизеловите двигатели и законите на термодинамиката. Тук има редица нюанси и аспекти. Самият дизелов двигател има различен термодинамичен цикъл от бензиновия, който е възможно най-близо до идеалния цикъл на френския физик и инженер Сади Карно. Коефициентът на полезно действие на дизеловия двигател по начало е значително по-висок.

Възпламеняването на горивото в цилиндрите на дизеловите двигатели става не благодарение на искра от свещите, а поради компресия. Ако при повечето бензинови двигатели коефициентът на компресия е на ниво от 8,0 до 12,0, то при дизеловите той е от 12,0 до 16,0, дори по-висок. От термодинамиката следва, че колкото по-висока е степента на компресия, толкова по-висока е ефективността. В цилиндрите не се компресира въздушно-горивната смес, а само въздухът. Впръскването на гориво се извършва почти в момента, в който буталото преминава през горната мъртва точка - едновременно с възпламеняването.

По принцип, дизеловите двигатели нямат дроселова клапа (макар да има и изключения, особено в последно време). Това прави възможно значително намаляване на така наречените загуби при засмукване на въздуха в цилиндрите. При повечето бензинови двигатели такава клапа е необходима и тя консумира енергия по време на работа. Ако дроселова клапа е частично затворена, в системата за подаване на въздух възниква допълнително съпротивление. Дизеловите двигатели по принцип нямат такъв проблем. Освен това всеки модерен дизел е немислим без турбина, която осигурява максимален въртящ момент почти от празен ход.

И накрая, ефективността на дизеловите двигатели до голяма степен се дължи на свойствата на самото гориво. По начало то има по-висока ефективност на горене. Дизеловото гориво е по-плътно от бензина - средно то дава 15% повече енергия при изгаряне. Дизелът, за разлика от бензина (който изисква съотношение от 11: 1 до 18: 1 с въздуха), изгаря в почти всяко съотношение с въздуха. Дизеловия двигател впръсква гориво точно толкова, колкото е необходимо за преодоляване силите на триене на цилиндрово-буталната група, коляновия вал и маслената помпа. На практика това води до намаляване разхода на гориво на празен ход до 2-3 пъти спрямо бензина. Това обяснява и слабото нагряване на дизеловите двигатели по време на работа. Дизелът винаги е по-малко термично натоварен, което означава, че очевидно има по-голям ресурс и по-висок въртящ момент.

Какво получава на практика собственикът на дизелов автомобил? Средно, това е 30% по-икономичен автомобил в сравнение с бензиновия си колега (по отношение на горивото). В комбинация с турбокомпресор с променлива геометрия и системата Common Rail това води до наистина впечатляващи резултати. Дизеловият автомобил прекрасно ускорява от ниски обороти, изразходвайки минимално количество гориво. Именно него експертите препоръчват на прагматични хора, които обичат офроуд екскурзиите. При кросоувърите със задвижване на всички колела и сериозните офроуд автомобили този тип двигател е предпочитан.

fallback
  • #51
    Георги Димов ( преди 4 години )
    До коментар 55 (г-н Анонимен)Откакто съм си купил първия дизелов автомобил не съм имал проблеми с двигател-я. Всичко написано от Вас са пълни глупости.
  • #50
    До 49 ( преди 4 години )
    И да допълня, бмв540Д. 320кс със същия двигател от 0до 100км/ч 4,7 сек. Качи се в едно такова да ти скърши гръбнака от ускорение и вървене.
  • #49
    До 49 ( преди 4 години )
    Анонимко, бмв 540 бензин 3.0л 6 цилиндъра,340кс, две турбини от 0 до 100км/ 4,8сек. Бмв 530 дизел 3.0.куб.6 цилиндъра, 265кс две турбини, от 0 до 100км/ч за 5,4 сек. 75кс повече за бензиновия варянт. Тея части от секундата на пътя знаеш ли кога ще ги усетиш? Точно никога!!! Качете се на нов дизел, ама на 1,5 дци на дачия и пак ще си говорим дали дизела не върви.
  • #48
    Хаха ( преди 4 години )
    До 50. *** голям смях. Няма по икономично от това на МЕТАН!!! Но, я сложи газ или метан на тея новите бензинки с директно впръскване да те видя. Слагаш газ и проблемите започват. Дюзи запичат, ланди сонди се лъжат, какви ли не маневри се правят, за да работи като хората. От там се почва филтрина всяка смяна на маслото, най малкия проблем с кабели, бубини, свещи и се почва едно прекъсване, едно сменяване на обороти. Темата тука е за дизел, не за газ, метан!!!
  • #47
    Аууу ( преди 4 години )
    Бензиновите картечниц и само тряскат по гаражи те и сервизите докъто настроят бобини делка свещи ще изгори тонове бензин. За това ги слагат на газ и тогава проблемите се удвояват.
  • #46
    Росен ( преди 4 години )
    Чета тук разни изказвания и викам да направя малко разяснения относно горивата. Няма по икономично каране от това на газ. Моля всички които ги е страх от газта спрете да четете тук и вървете да пиете по едно кафе, разходете се из парка...и т.н. Газта не е за страхливци. Предимството при закупуването на кола и слагането на НОВА газова е че имате нова изправна горивоподаваща система. От тук идва и безпроблемната работа на колата.Най-голямата тъпотия е да се купи кола с газова...
  • #45
    Трол ( преди 4 години )
    Статията е валидна за технологии отпреди 15 години, при сегашните бензинови двигатели с директно впръскване (повечето с принудително пълнене) разликата в разхода на гориво е незначителна и се дължи единствено на това, че дизела е по калоричен.За вървене сравнение не може да става и дума - сравняваме бензинов мотор с директно впръскване и турбо и същия обем дизел пък ако ще и с пет турбини да е.
  • #44
    Опел фен ( преди 4 години )
    Опел Инсигния 2 литра дизел 160 коня фабрично! По талон разход на дълго го дават 3,9л./100км. със 17-ки джанти! Аз съм със 19-ки багаж и пътници около 500кг., на 2500 оборота вървя със 170км/ч., 5л./100, дори да изпреварвам по магистралите, не ми се е налагало да стигам до 4000 оборота/мин. колкото са необходими за тези 160 коня!!! 70 литра резервоар минавам над 1200км. без да "коткам" колата!!!
  • #43
    Готин ( преди 4 години )
    В оборотите е икономията. Дизеловият автомобил прекрасно ускорявал от ниски обороти. Моите наблюдения /като ,,бензинаджия,,/ са точно обратните, напук на ,,моменти,, и ,,коне,,. Дизела до момента на включване на турбото си е мъртвец. Напротив, като го пришпоря на високите скорости над 120 км/ч. е стрела. Става дума за масовите до 2.2 дизеляци.
  • #42
    Румбо ( преди 4 години )
    На газ определено е по-евтино от дизел и по-малко главоболно.Естествено не се касае за ултрамодерните бензинки с газови уредби за 2000+лв.Впрочем,какъвто и да е газа,все ще го прекара без тежки последствия,ама за дизела хич не е така.Дизела е добре за по-тежките модели-дето се вика бензинови камиони/автобуси отдавна няма.
fallback
Последни