fallback

Защо дизеловият двигател е по-икономичен?

Моторите на такова гориво имат термодинамика, която най-близко се доближава до идеалния цикъл на Карно

Автомобили с дизелови двигатели се купуват най-често от прагматици. Това са хора, които искат да спестят пари не толкова в самия процес на закупуването му, а в хода на дългосрочната му експлоатация - чрез намаляване разходите за гориво. При равни други условия дизелът винаги консумира по-малко от бензина. Но защо?

Ако вземем един и също автомобил с бензинов и дизелови двигател със сходни характеристики, последният винаги ще харчи 2-3 литра, а дори до 5 (в зависимост от обема и мощността), по-малко гориво на 100 км. Малко вероятно е някой да се съмнява в това (цената на самата кола и разходите по поддръжка не се взимат под внимание в този контекст). Става дума за проста закономерност.

В какво се крие тайната на дизела? За да разберем нюансите, трябва да се обърнем към устройството на дизеловите двигатели и законите на термодинамиката. Тук има редица нюанси и аспекти. Самият дизелов двигател има различен термодинамичен цикъл от бензиновия, който е възможно най-близо до идеалния цикъл на френския физик и инженер Сади Карно. Коефициентът на полезно действие на дизеловия двигател по начало е значително по-висок.

Възпламеняването на горивото в цилиндрите на дизеловите двигатели става не благодарение на искра от свещите, а поради компресия. Ако при повечето бензинови двигатели коефициентът на компресия е на ниво от 8,0 до 12,0, то при дизеловите той е от 12,0 до 16,0, дори по-висок. От термодинамиката следва, че колкото по-висока е степента на компресия, толкова по-висока е ефективността. В цилиндрите не се компресира въздушно-горивната смес, а само въздухът. Впръскването на гориво се извършва почти в момента, в който буталото преминава през горната мъртва точка - едновременно с възпламеняването.

По принцип, дизеловите двигатели нямат дроселова клапа (макар да има и изключения, особено в последно време). Това прави възможно значително намаляване на така наречените загуби при засмукване на въздуха в цилиндрите. При повечето бензинови двигатели такава клапа е необходима и тя консумира енергия по време на работа. Ако дроселова клапа е частично затворена, в системата за подаване на въздух възниква допълнително съпротивление. Дизеловите двигатели по принцип нямат такъв проблем. Освен това всеки модерен дизел е немислим без турбина, която осигурява максимален въртящ момент почти от празен ход.

И накрая, ефективността на дизеловите двигатели до голяма степен се дължи на свойствата на самото гориво. По начало то има по-висока ефективност на горене. Дизеловото гориво е по-плътно от бензина - средно то дава 15% повече енергия при изгаряне. Дизелът, за разлика от бензина (който изисква съотношение от 11: 1 до 18: 1 с въздуха), изгаря в почти всяко съотношение с въздуха. Дизеловия двигател впръсква гориво точно толкова, колкото е необходимо за преодоляване силите на триене на цилиндрово-буталната група, коляновия вал и маслената помпа. На практика това води до намаляване разхода на гориво на празен ход до 2-3 пъти спрямо бензина. Това обяснява и слабото нагряване на дизеловите двигатели по време на работа. Дизелът винаги е по-малко термично натоварен, което означава, че очевидно има по-голям ресурс и по-висок въртящ момент.

Какво получава на практика собственикът на дизелов автомобил? Средно, това е 30% по-икономичен автомобил в сравнение с бензиновия си колега (по отношение на горивото). В комбинация с турбокомпресор с променлива геометрия и системата Common Rail това води до наистина впечатляващи резултати. Дизеловият автомобил прекрасно ускорява от ниски обороти, изразходвайки минимално количество гориво. Именно него експертите препоръчват на прагматични хора, които обичат офроуд екскурзиите. При кросоувърите със задвижване на всички колела и сериозните офроуд автомобили този тип двигател е предпочитан.

fallback
  • #71
    Стефан ( преди 2 години )
    Особено с двигстел HDI 2.0 .первектна машинка
  • #70
    Николай ( преди 3 години )
    Много коментари на много разбирачи ... ако си за градска кола малолитражна то бензина е в пъти по-добър. Ако ти трябва голяма кола и караш извънградско ,няма по-добро от дизела . А баирите ти доставят удоволствие да изпреварваш всички бензинови...
  • #69
    Гочо ( преди 3 години )
    Аз предпочитам комфорта и тишината на бензиновият двигател (10-20г. коли). Зимата на 5тата минута е загрял и има парно, не трака, не вибрира, не се чува като работи на място нормални 4цил. Японски бенизнки 1.6- 2.0 куб. Не са бегачки, но ако сравним една и съща кола 1.9 DiD с турбина с 1.6 чист бензин и двете са по 100к.с дизела в перфектните условия гори 5/100, а бензина 6.5-7/100, в града зимата дизела- 8-9л а бензина 11-13л, ама ми е много по- комфортен за шофиране и като е на пропан е идеалн
  • #68
    . ( преди 3 години )
    Защото болшинството шофьори не умеят да карат бензин правилно!!!
  • #67
    анонимен ( преди 3 години )
    Как защо , заради турбото и дюзите - смяната на които е 2000лв нагоре
  • #66
    Венци ( преди 4 години )
    Имам дизел common rail и бензин DI. Бензиновата ми е със 7 години по-нова от дизеловата. C 300 кг е по-лека и гори с 1л повече. Технически има проблеми с дюзите повече от дизела, директното впръскване води до нагари по клапаните и често претрисане при работа на място. Трябва си редовно почистване с орехов гранулат. Помпата за високо налягане е известна като проблематична итн итн. Дизелът ми е на 275к км, купих го на 50к някога, бензина ми е на 88к км. Правете си изводите.
  • #65
    Иво ( преди 4 години )
    Пепии, кажи верно!... то в статията си пише защо, нали, ама ти не четеш, ти пишеш :)Чакай още 2-3 години до 7-ми клас и в даскалото ще ти обяснят ко туй Термодинамика
  • #64
    Пепи ( преди 4 години )
    Дизеловия двигател не е по икономичен.Все едно да кажеш че колите на газ са по икономични от тия на бензин.Винаги харчат повече газ , отколкото бензин.Просто нафтата е по евтина.Една проста сметка 5 литра тежат 4,3 килограма 6,2 литра бензин тежат 4,3 килограма. Излиза че просто нафтата я продават на по ниска цена за едни и същи килограми.
  • #63
    Bai Ivan ( преди 4 години )
    Най-важната причина за по-голямата ефективност на дизеловия двигател се състои в това, че той винаги работи с много повече въздух, отколкото е необходим за горенето. Останалия въздух, който не участва в горенето поема топлината, разширява се и допринася за работата на двигателя. В същото време се намалява загубата на топлина към стените на цилиндъра.
  • #62
    Кое ? ( преди 4 години )
    Му е по икономичното...Ремонти , обслужване , резервни части...Съчетано с по чести аварий (турбо, г.н.п, дюзи, тръби интеркулер, демпферен маховик, шайба колянов вал плюс непрекъснати течове на масло и гориво)Все неща, които са изключително скъпи. А в нормална бензинова кола просто ги няма !
fallback
Последни