Срещали ли сте този 4х4 модел със странен дизайн? Това е VW Iltis – военен автомобил с висока проходимост, който има и цивилна версия. В основата на проекта стои отдавна забравеният DKW Munga, който в края на 70-те години e модернизиран с части от Golf I и Beetle, за да се появи Iltis.
За задвижването се грижи 1,7-литров 4-цилиндров бензинов двигател с мощност 70 или 75 конски сили (в зависимост от октановото число на безниза), 4-степенна предавателна кутия с режим за движение по пресечен терен. Системата 4х4 е механична, като основно задвижва задния мост докато водачът не включи офроуд режима, който от своя страна активира и предния мост.
През 2020 се навършват 40 години от победата на Iltis в рали „Париж-Дакар” с Фреди Котулински зад волана. Всъщност, по това време маратонската надпревара е предимно френска надпревара, но VW успява да вкара 4 броя Iltis в Топ 4 на крайното класиране, а един от тези ръбати всъдеходи е пилотиран от Жан Раньоти.
Участието на VW в „Париж-Дакар 1980” е изцяло с маркетингови цели – компанията иска да впечатли френската армия с всъдеходите, които произвежда, както и да насочи вниманието на публиката към цивилната версия на Iltis. По това време SUV сегмента е съвсем в ранен етап от развитието си, а VW иска дял от продажбите на по-луксозните такива возила.
Както може би се досещате, Iltis не се справя с тази задача и днес VW предлага T-Cross, а не осмото поколение на Iltis, нали?
Но пък моделът предизвиква интерес извън рамките на бранда. Инженерите на Audi използват Iltis като сервизен автомобил по време на тестовете на новите модели на марката в Швеция и бързо установяват, че системата му за задвижване 4х4 е изключително ефективна, без значение че моторът му не е достатъчно мощен.
Естествено, раждането на Audi Quattro и победата на Iltis в рали „Дакар” се случват по едно и също време и това изобщо не е съвпадение. В крайна сметка ранните прототипи на Audi Quattro са Audi 80 със задвижването на Iltis. Това, без Iltis нямаше да има и Audi Quattro. 4х4 технологията на Audi днес има легендарен статут, а последният Iltis е произведен през 1982 година. Интересното е, че тези возила и до днес държат ниски цени на пазара на ретро коли, което ги превръща в интересна инвестиция.
Снимки: VW, Audi