Естонският стартъп Skeleton Technologies, в сътрудничество с Технологичния институт в германския град Карлсруе, завърши разработването на така наречената SuperBattery - графенова батерия с време за зареждане 15 секунди и стотици хиляди цикли на презареждане. Ключът към проекта е нанотехнологичен материал, наречен Curved Graphene (извит графен), патентован от Skeleton и използван в електроди. Главният изпълнителен директор на компанията Таави Мадиберк смята, че сътрудничеството между европейските фирми трябва да бъде ключът към лидерството на ЕС в областта на съхранението на енергия.
Суперкондензаторите (снимката показва един от производствените етапи) са добри там, когато трябва да се получи много ток от зареждане или разреждане за кратко време (системите за рекуперация на енергията за спиране, Start & Stop системите, само стартерите). Но да ги накарате да съхраняват повече енергия за други задачи не е толкова лесно.
В малки обеми суперкондензаторите отдавна се използват в автомобилната индустрия като буферно съхранение (примери: системата Mazda i-ELoop и хибрид Lamborghini Sian). Ограниченията са свързани с ключовите им свойства - те имат огромна изходна мощност на единица собствена маса, но малък запас от енергия. В чист вид те не са в състояние да заменят химическите батерии на електромобилите. Но някои комбинации от суперкондензатори и традиционни литиеви клетки могат да осигурят на автомобила интересна комбинация от свойства, смятат в Skeleton Technologies.
Заводът на Skeleton Technologies се намира в германския град Гросрьорсдорф, в район, известен като Силициевата Саксония. Там има около 300 компании, работещи в областта на микроелектрониката и свързаните с нея области.
Между другото, поглъщането на един от най-големите производители на суперкондензатори Maxwell Technologies от Tesla през 2019 г. също свидетелства за това, че автомобилните производители вярват в перспективата на тази посока в развитието на батерийната технология. Литиево-йонните батерии обаче също не са казали последната си дума. Например, преди време стана ясно за разработването на клетки с шестминутно зареждане и за опити за осигуряването на енергия, необходима за изминаването на 100 км, за по-малко от три минути.
Естонците вече произвеждат различни суперкондензаторни агрегати за стационарно и транспортно използване (на снимката е показана инсталация за производство на електроди). Въвеждането на SuperBattery в потока е еволюция на тази технология.
Skeleton Technologies постигна споразумение с института в Карлсруе не само за съвместното разработване на SuperBattery, но и за сътрудничество при извеждането на технологията на пазара. Естонската компания също така обяви, че е подписала предварителен договор с водещ производител на автомобили на стойност 1 милиард евро, за да комерсиализира творението си. Внедряването на супербатерията се очаква през 2023 година.